logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA uzavřela kauzu nastavování světlé výšky Red Bullu, ale také vody v pneumatikách McLarenu

Mechanik Haasu nastavuje prednú časť podlahy
© LAT Images/Haas
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 14:32

Další dvě kauzy jsou z pohledu Mezinárodní automobilové federace uzavřeny. Technici po návštěvě továrny Red Bullu dospěli k závěru, že obvinění z porušování pravidel parc fermé byla neodůvodněná. Kromě toho však ukončili i vyšetřování podezření, že McLaren spolu s dalšími týmy plnil své pneumatiky vodou.

I sezóna 2024 je plná kontroverzí. Po závodech v Singapuru vypluly na povrch informace o nastavovacím mechanismu Red Bullu, který i zevnitř kokpitu dokáže měnit světlou výšku přední části podlahy auta. Objevila se proto podezření, že červení býci takto porušovali pravidla parc fermé.

FIA zareagovala zapečetěním mechanismu a konkurenci vzkázala, že zpětně neumí zkontrolovat práci mechaniků během parc fermé. V každé garáži má sice kameru, ale nedokáže jen na základě ní určit, s čím mechanik manipuluje, když jezdci nastavuje pedály. Kromě toho FIA konstatovala, že nemá žádné indicie ani důkazy o tom, že by daný systém byl použit nepovoleným způsobem.

To však McLarenu a Mercedesu nestačilo. Zak Brown trval na tom, aby mechanici podepsali čestná prohlášení, a Toto Wolff se spolu s ním dožadoval podrobnějšího vyšetřování. Aby FIA uklidnila situaci, její technici během minulého týdne navštívili továrnu Red Bullu. Podle zahraničních médií přezkoumali data týmu, monoposty, nákresy a modely a hovořili také se zodpovědnými osobami.

Nakonec vydali oficiální stanovisko: „FIA pravidelně posuzuje a kontroluje dodržování technických, sportovních a finančních pravidel týmy F1. Součástí toho mohou být i kontroly na okruhu nebo inspekce týmových továren.“

„Týmy mají zároveň právo upozornit FIA na své obavy v souvislosti s dodržováním pravidel ze strany soupeřů. Tento jev je jasně umocňován v šampionátu, ve kterém může proběhnout těsnější boj o hlavní výhru, než je tomu v případě roku 2024. FIA bere takové případy velmi vážně a pouští se do vyšetřování nad rámec běžných kontrol během soutěžních víkendů,“ ujišťuje všechny týmy v padoku federace.

Na margo vyšetřování červených býků doplnila: „V rámci tohoto vyhodnocovacího procesu techničtí zástupci FIA navštívili základnu Red Bull Racing, aby hloubkově vyšetřili nedávná obvinění v souvislosti s návrhem a nakládáním s přední částí podlahy. Závěrem tohoto vyšetřování je, že nedošlo k žádnému porušení pravidel, a proto potvrzujeme stanovisko FIA z VC USA v Austinu.“

FIA uzavírá také kauzu vody v pneumatikách

FIA tímto krokem mohla uklidnit McLaren a Mercedes, ale musela zareagovat i na obvinění protistrany. V tomto případě šlo o plnění pneumatik vodou, která měla posloužit ke chlazení zevnitř, předcházet přehřívání a prodloužit životnost gum. K tomuto účelu by prý postačilo i pár mililitrů vody.

Obvinění měla být založena na tom, že když se technici Pirelli po VC Singapuru pustili do zouvání pneumatik, na vnitřní straně ráfků a pneumatik se měly objevit mokré šmouhy a vlhkost. FIA proto po sprintu a závodě v Brazílii vše zkontrolovala a dospěla ke stejnému závěru jako v případě nastavování světlé výšky: K porušení pravidel nedochází.

„Zároveň s tím FIA během poslední VC v Brazílii vyšetřovala nedávná obvinění z toho, že soutěžící měli používat vodu k řízení přehřívání pneumatik. Nenašly se žádné důkazy, které by naznačovaly podvodné jednání,“ dodává FIA. „Oba případy považujeme za uzavřené, ale nadále budeme situaci podrobně monitorovat.“

Související zprávy

Diskuze