logo F1zpravy.czF1online.sk

Niels Wittich potvrdil, že neodešel sám. FIA ho vyhodila

Niels Wittich
© F1.com
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2024

Zprávy o odchodu Nielse Witticha přišly jako blesk z jasného nebe jen tři závody před koncem sezóny. Mezinárodní automobilová federace ve svém tiskovém stanovisku uvedla, že odešel dobrovolně, ale podle samotného Witticha to není pravda. V úterý ráno dostal nečekaně padáka.

„FIA potvrzuje, že Niels Wittich opouští svou pozici jako ředitel závodů F1, aby mohl vykročit za novými příležitostmi,“ stálo v tiskovém stanovisku FIA, ze kterého se dalo vyčíst jediné: Wittich odešel dobrovolně. FIA ho následně pochválila za profesionální přístup a za jeho práci mu poděkovala.

Něco však na tomto příběhu přece jen nesedělo. Jaká „nová příležitost“ se mohla Nielsu Wittichovi nabídnout, že tři závody před koncem sezóny musel takto náhle odejít ze svého postu, místo toho, aby oficiálně odešel až po víkendu v Abú Dhabí?

Druhou indicii nám přinesla britská BBC, podle které se zaměstnanci FIA dozvěděli o Wittichově konci teprve v úterý ráno. Kdyby to byla pravda a Wittich se skutečně takto náhle rozhodl odejít, je záhadou, jak se vedení podařilo během pár krátkých hodin najít za něj náhradu v osobě bývalého závodního ředitele F2 a F3 Ruie Marquese. Během necelého půldne by kompetentní museli přehodnotit všechny alternativy, předložit Marquesovi nabídku a on na ni okamžitě přistoupit.

Německý portál Motorsport-Magazin.com však přinesl zajímavou informaci. „Já jsem neodstoupil,“ řekl pro něj bývalý ředitel závodů Niels Wittich. Místo toho měl být v úterý vyhozen.

Skutečný důvod Wittichova vyhazovu neznáme a můžeme jen spekulovat. Jeho bývalý kolega Eduardo Freitas se například poroučel z tohoto postu po VC Japonska 2022, když se na trati objevil jeřáb, zatímco kolem v dešti a vodní tříšti projížděly monoposty.

V souvislosti s ředitelstvím závodu se po poslední VC Brazílie řešilo načasování výjezdu safety caru a červených vlajek. Pozdní přerušení jízd během nedělní kvalifikace po nehodě Lance Strolla byli jezdci ještě ochotní vedení odpustit, protože ze záběrů z kokpitu se zdálo, že Stroll se snaží zařadit rychlost a opět se rozjet. V zájmu toho, aby jízdy nebyly přerušeny zbytečně, FIA čekala na kanadského jezdce, dokud nebylo jasné, že se do boxů už nevrátí.

Kritice se však rozhodně nevyhnula po závodě. Několika jezdcům se nelíbilo, že ředitelství závodu přerušilo program příliš pozdě. Podle nich měla červená vlajka přijít mnohem dříve, protože podmínky na trati už neumožňovaly bezpečnou jízdu.

Bylo by však překvapivé, kdyby se FIA s Wittichem rozloučila jen pro nesprávně načasovanou červenou vlajku – zejména v momentě, kdy řada jezdců ještě pokračovala na intermediálkách, a tedy stále mohla a zřejmě i měla přezout na monzunky. Může ředitelství závodu zodpovídat za to, že tým v dešti nasadí intermediálky nebo dokonce sliky, když má k dispozici i pneumatiky do hustého deště?

Marques bude kromě toho hozen do pořádně hluboké vody. I když už nasbíral zkušenosti jako závodní ředitel Formule 2 a F3, působit ve Formuli 1 je úplně jiný level nejen kvůli velkému tlaku a drobnohledu, ale také politice.

Federace tak bude mít co vysvětlovat. V nejbližších dnech se snad dozvíme, čeho se dopustil Niels Wittich, že bude muset „vykročit za novými příležitostmi“.

Související zprávy

Diskuze