Verstappen velmi často profituje z této šedé zóny, říká Hamilton
Jezdecký briefing v Mexiku bude zřejmě delší než obvykle. Piloti se chystají znovu otevřít otázku pravidel v souvislosti s útočnými a obrannými manévry. Lewis Hamilton říká, že by se mělo něco podniknout, protože Verstappen často využívá výhod šedé zóny.
Agresivní obrana je pevnou součástí jezdeckého arzenálu Maxe Verstappena. Většinou je také velmi efektivní, což se v USA opět potvrdilo. Je však i správná? To je otázka, kterou ve čtvrtek rozebíral celý paddock.
Současná pravidla Verstappenovi naprosto vyhovují. Aktuální Směrnice o jezdeckých standardech sice platí až od začátku sezóny, ale Verstappen se už dlouhá léta brání způsobem, který s nimi ladí. Je na to zvyklý a díky tomu, jak jsou směrnice formulovány, nemusel svůj styl nijak měnit.
Lewis Hamilton ve čtvrtek připomněl, co se odehrálo například na Velké ceně Brazílie, když s Verstappenem bojoval o titul. „Je zajímavé, že lidé o tom mluví až teď, protože totéž se mi stalo v roce 2021, například v Brazílii. Na brzdách jste vpředu, pak druhé auto povolí brzdy, nezvládne průjezd zatáčkou, a oba jste mimo trať. Řeknou vám: ‚Vždyť jste oba vyjeli z trati.‘ Vy ale nemáte jinou možnost, protože se snažíte vyhnout kolizi. Určitě s tím musíme něco udělat, protože k tomu dochází velmi často.“
Jedna záhada však zůstává nevysvětlená. Na začátku roku 2022 vstoupila v platnost první verze Směrnice o jezdeckých standardech, která by Verstappenův manévr v USA postavila mimo pravidla. Ta totiž přikazovala obránci na vnitřku projíždět zatáčku v mezích bílých čar. Není jasné, proč tato podmínka ze směrnice vypadla po její aktualizaci na začátku sezóny 2024.
„Neměli byste mít možnost to poslat po vnitřku, dostat se dopředu, pak vyjet mimo trať a udržet si pozici. Určitě by na tom měli zapracovat,“ zdůraznil Lewis Hamilton. „Tohle byla vždy šedá zóna, a proto mu to tak dlouho procházelo. Měli by udělat nějaké změny. Kromě toho se každý víkend objevují nekonzistence v rozhodnutích.“
„Jako sport bychom měli ve všech oblastech postoupit na vyšší úroveň. Jiné světové sporty mají rozhodčí na plný úvazek. Jsem si jistý, že by něco takového nebylo špatné,“ posílá návrh Mezinárodní automobilové federaci prostřednictvím médií.
Hamiltonův týmový kolega George Russell má podobný názor. Formuli 1 by podle něj pomohli permanentní komisaři. „Komisaři odvádějí nejlepší práci, jakou umějí. Mají sadu pravidel, podle kterých postupují. Jediný způsob, jak dosáhnout konzistence na každém závodě, je mít stejné komisaře.“
„V současnosti jsou velmi zkušení, ale pracují tu víceméně jako dobrovolníci. Není to profesionálně placená pozice. Vezměte si například fotbal. I v něm se objevují spory s rozhodčími, ale jsou to profesionálové, a je to jejich práce na plný úvazek,“ konstatuje šéf Asociace jezdců GPDA. „Tohle je snad směr, kterým bychom se měli vydat.“
S permanentními komisaři se však pojí i jedno riziko. Pokud budou na každé velké ceně rozhodovat tatáž jména, je vysoce pravděpodobné, že se některý komisař může časem stát „černou ovcí“, nebo to alespoň některé osobnosti v paddocku budou naznačovat. Toto Wolff se už v Austinu nechal slyšet, že „problémy dělá jeden komisař“, který rozhoduje podle toho, jaké jméno figuruje na předvolání.
Russell však nepřímo uznal, že komisaři v USA rozhodli správně ve věci Maxe Verstappena. „Jeho jízda neodporuje pravidlům, jen v nich našel jistou skulinu. Na druhé straně, čím budou pravidla složitější, tím bude těžší závodit s trochou zdravého selského rozumu.“