logo F1zpravy.czF1online.sk

Tajemství odhaleno? Ferrari přivezlo do Austinu skryté vylepšení předního křídla

Carlos Sainz a Charles Leclerc
© SF Media
Milan Kubala
Milan Kubala24. 10. 2024

Ferrari svou rychlostí překvapilo celý austinský padok, ale vzhledem k tomu, že před víkendem nedeklarovalo žádné vylepšení, si nikdo neuměl přesně vysvětlit, co za tím stojí. Byl to zákaz flexibilních klapek DRS, zpřísnění pravidel parc fermé, nefungující vylepšení soupeřů? Je možné, že i tyto faktory přispěly, ale významným činitelem byla jedna novinka, která unikla pozornosti expertů.

Nejrychlejším vozem ve sprintu a následně i ve velké ceně disponovalo Ferrari, které jako jediné z top týmů nepřineslo nic nového. Nebo jsme si to alespoň mysleli, což jen podpořilo spekulace, že FIA musela ostatním potají přistřihnout křidélka.

Nové komponenty totiž Scuderia představila už v Singapuru, ačkoli původně byly plánovány do Austinu. V uličkách Marina Bay jsme však poznali jen „základní“ verzi předního křídla, prozradila ve svém článku trojice insiderů Ferrari Rosario Giuliana, Giuliano Duchessa a Piergiuseppe Donadoni.

Ferrari nasadilo v USA druhou, zdokonalenou verzi tohoto křídla z nových kompozitních materiálů, které se vyznačují vyšší flexibilitou, ale zároveň procházejí všemi statickými testy. Vzhledem k tomu, že týmy jsou povinny před víkendem oznamovat pouze aerodynamická vylepšení, se na seznamu neobjevilo. Z hlediska aerodynamických povrchů a křivek totiž zůstalo nezměněno.

Totožné však určitě nejsou jeho vlastnosti. Díky zvýšené flexibilitě nabízí v rychlých sekcích nejen lepší aerodynamickou efektivitu, ale optimalizuje také vyvážení monopostu. Konkurence je přesvědčená, že Mercedes a McLaren na jaře povstaly hlavně díky tomu, že přední křídlo vozu se v rychlosti rotovalo a ohýbalo, snížilo svůj odpor a zejména přítlak, čímž se vyvážení monopostu dostalo blíže k optimálnímu bodu.

Nová konstrukce předního křídla Ferrari může souviset také s personálním posílením oddělení kompozitních materiálů v Maranellu, které stejný zdroj avizoval už během léta.

Kromě toho italskému týmu výrazně pomohlo, že alespoň základní verzi křídla stihl představit už v Singapuru. Znamenalo to totiž, že ho mohl nasadit i během testů pneumatik Pirelli v Mugellu a přímo na trati si porovnat obě verze předního křídla; tužší i flexibilnější. Insideři hovoří o optimalizaci, která podle „blízkého zdroje týmu z Maranella“ přinesla výrazné zlepšení.

Martin Trenkler

„Vylepšení? Použijte svou fantazii,“ prohlásil ve svém kryptickém vyjádření šéf Ferrari Frédéric Vasseur, který se rozesmál při novinářské otázce o absenci novinek na monopostu Ferrari. „Jste povinni ohlásit jen aerodynamická vylepšení a taková, která upravují tvar komponentů zvenčí. Všichni však jdeme naplno, i my. Není to žádný průlom, ale každá tisícinka může rozhodnout, a proto musíme vyvíjet tímto směrem.“

Stejně tajemný byl i Charles Leclerc, když vysvětloval, že se vyplatí nasazovat vylepšení i před koncem sezóny a nečekat s nimi na další rok. „Všechno, co jste se dosud naučili, a všechny nové komponenty, které ještě přijdou před koncem sezóny – pokud nějaké přijdou! – korespondují se směrem, který je podle nás správný. Je to směr, kterým se vydáme v roce 2025.“

Zatímco Scuderii pomohlo nové přední křídlo, stále čekáme na vylepšenou podlahu z dílny McLarenu, který má před jejím nasazením obrovský respekt. Jedná se totiž o nejdůležitější komponent monopostu, který může přinést značné zisky, ale i těžký bolehlav. Rozložení sil se tak ještě může změnit, ale Ferrari nehodlá usnout.

„Uvidíme-li něco přínosného, přineseme to na trať. Ne však teď, ale spíše směrem ke Kataru,“ prozradil Vasseur, podle kterého se vývoj dostává do fáze, kdy je stále náročnější přinést nějaké novinky. „Nevím, co dělají ostatní a jaký to má u nich dopad na výkonnost a jízdní vlastnosti auta. Když však přinesete nějaké novinky, můžete mít jisté problémy s nastavením, a proto nedokážete okamžitě udělat takový krok vpřed, jaký očekáváte. V tuto chvíli se bavíme o drobných zlepšeních.“

Související zprávy

Diskuze