logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA určila limit na ohebnost DRS klapky. McLaren nebyl sám s problémovým křídlem

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2024

Po Velké ceně Ázerbájdžánu a odhalení miniaturního DRS se McLaren musel zamyslet nad tím, jak ho vyztužit, aby se mezera mezi klapkami nezvětšovala. FIA však v USA potvrdila, že britská stáj nebyla jediná. Od posledního závodu platí nový limit, který by zřejmě nesplňovaly ani jiné týmy.

Zadní křídlo McLarenu sice prošlo všemi statickými testy, ale na záběrech z monopostu Oscara Piastriho bylo evidentní, že mezera v zadním křídle se zvětšuje i bez aktivace DRS. Britský tým takto získával drobnou výhodu, a přestože jeho řešení prošlo všemi testy, nedalo se říci, že by splňovalo pravidla. Ta přikazují, aby štěrbina měla velikost od 10 do 15 milimetrů.

Změřit to jen na základě palubních záběrů nebylo možné, ale FIA jasně vzkázala, že takové využívání flexibility nebude tolerovat. „Po Singapuru jsme vydali oznámení o zadních křídlech, ve kterém jsme řekli, co budeme považovat za akceptovatelné a co ne,“ prozradil Nikolas Tombazis, šéf FIA pro monoposty, pro motorsport.com. „Dva nebo tři týmy musely provést menší úpravy, aby se tomu přizpůsobily.“

FIA neprozradila identitu zbývajících týmů, ale podle zahraničních portálů podrobně zkoumala řešení všech top stájí. Aby do budoucna nastavila jasné mantinely, stanovila konkrétní limit flexibility. Štěrbina v zadním křídle se nově nesmí rozšířit o více než dva milimetry.

„Nechceme, aby zvětšení mezery přesáhlo hranici dvou milimetrů,“ potvrdil šestapadesátiletý Řek. „Nějaké zvětšení je přirozené v důsledku toho, jak jsou křídla upevněna, deformují se a podobně, ale v případě některých týmů se deformovala více.“

Jak chce FIA během jízdy zkoumat, zda se štěrbina nerozšířila o více než dva milimetry? Zdá se, že ve skutečnosti jde jen o jakýsi zvednutý varovný prst a ne přesný postup, jak by někoho mohla usvědčit z porušování pravidel. Monitorovat to bude totiž z palubní kamery nasměrované dozadu a s pomocí referenčních bodů, které jsme kolem letní přestávky viděli i na předních křídlech. Z nich však nelze přesně vypočítat, jak velká je štěrbina — a už vůbec ne, když se celé křídlo ohýbá směrem dozadu.

„My jen chceme mít jistotu, že se tímto trendem nebudeme ubírat dál. Není to proto, že bychom měli bezprostředně připraveny nějaké plány zavést nové testy,“ vysvětlil zástupce FIA.

Tombazis ve svém rozhovoru prozradil ještě jednu zajímavost. McLaren se před médii pokoušel navodit dojem, že s FIA došlo k dohodě a změny udělal sám od sebe. „McLaren po VC Ázerbájdžánu proaktivně navrhl drobné úpravy,“ prohlásil mluvčí.

Nikolas Tombazis však tvrdí, že v konečném důsledku to až tak dobrovolné nebylo. Kdyby McLaren nadále používal mini DRS, dostal by se do problémů. Technický delegát by v případě nasazení takového křídla posunul věc komisařům, kteří by museli rozhodnout o trestu a potenciální diskvalifikaci.

„Ano, udělali bychom to, protože jsme je konkrétně varovali. Řekli jsme jim: Podívejte, považujeme to za prvek, který musíte upravit. Kdyby nás ignorovali, co obecně nedělají, tak bychom je nahlásili,“ doplnil Tombazis.

Související zprávy

Diskuze