logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA přiznává, že není možné zpětně zkontrolovat práci Red Bullu v parc fermé

Max Verstappen v garáži
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 10. 2024

Záhada zvláštního systému Red Bullu pro nastavování světlé výšky přední části podlahy je odhalena. Co však odhaleno není a nikdy nebude, je odpověď na otázku, zda mechanici červených býků někdy tento systém použili i během parc fermé a tím porušili pravidla. FIA přiznává, že to zpětně nelze zkontrolovat.

Christian Horner v sobotu potvrdil, že nastavit světlou výšku přední části podlahy lze i zevnitř kokpitu. Stačí odebrat pedály a pootočit šroubem, který je pod nimi. Jelikož během parc fermé je práce s pedály povolena, nelze vyloučit, že mechanik manipuloval i se světlou výškou. Takovou možnost měl přitom na monopostu už poslední tři roky, potvrdil sám Horner.

Když se technici FIA v pátek přišli podívat na to, jak vlastně Red Bull nastavuje světlou výšku, a zároveň šroub zapečetili, potřebovali si posvítit baterkou. Všechno se nachází v útrobách kokpitu, do kterého zvenčí není detailně vidět. Proto není možné ani na záznamech z kamer zpětně zkontrolovat, zda Red Bull neporušoval pravidla parc fermé nejen v tomto, ale ani v předchozích dvou letech.

„Bavíme se tady skutečně o pár milimetrech nebo tak,“ prozradil Nikolas Tombazis, šéf FIA pro monoposty. Z kamerových záběrů proto nelze říci, zda mechanik šroubovákem zachází s pedály nebo šroubem pro změnu výšky podlahy. „Bavíme se o drobných hodnotách. Nemyslím si, že bychom to uměli zkontrolovat.“

„Na druhé straně však nemáme žádnou indicii ani důkaz něčeho takového, že by se v minulosti událo něco nekalého,“ poznamenal zástupce Mezinárodní automobilové federace.

Zatímco Christian Horner kauzu bagatelizuje a McLaren obvinil z paranoie, FIA přece jen toto téma bere vážně. S tím souvisí i zaplombování příslušného nastavovacího panelu. Podle Zaka Browna je to jasný důkaz toho, že Red Bull měl možnost porušovat pravidla.

„Řekli jsme si tedy, že od tohoto závodu nemůže existovat možnost něco takového dělat. Pokud má tým nějaké řešení, které umožňuje takovou rychlou změnu nastavení výšky, tak bude zaplombováno, aby k němu neměl přístup v parc fermé,“ přikývl Tombazis.

V této souvislosti jsme se však ještě nedočkali vysvětlení, proč Red Bull jako jediný z deseti týmů na roštu navrhl, že se bude světlá výška nastavovat z kokpitu, zatímco ostatní ji mění zvenčí monopostu. Jakou v tom viděl výhodu? Na jedné straně se totiž připravil o možnost upravit toto nastavení například v trénincích, kdy je pilot v kokpitu. Možná se odpovědi ještě během víkendu dočkáme.

Tak či onak, FIA udělala maximum, aby se tato kauza v budoucnu nevrátila. „Myslím si, že odteď to už není žádné téma. Udělali jsme vše potřebné k tomu, aby skončilo jakékoli obviňování. Samozřejmě, v šampionátu je to těsné a lidé se dost vzrušují nad auty ostatních. Nedokážeme jasně uzavřít předchozí závody nebo vyvrátit podezření, která se mezi týmy v tomto vysoce konkurenčním prostředí mohla objevit. V současné situaci jsme však přesvědčeni, že to už není téma.“

Související zprávy

Diskuze