Ricciardův poslední odkaz? FIA zrušila udělování bodu za nejrychlejší kolo
Bonusový bod za nejrychlejší kolo zavedla Mezinárodní automobilová federace v roce 2019 s cílem okořenit dění na trati během nedělního závodu. A to se povedlo. Tento prvek rozhodně ovlivnil několik důležitých rozhodnutí strategických oddělení. Zároveň to však vyvolalo otázky ohledně oprávněnosti „odměny“ pro jezdce, který dvě kola před koncem přezuje na nejměkčí pneumatiky a snadno získá veškerou slávu. Kritikům dala za pravdu i Velká cena Singapuru, a zřejmě i proto se kompetentní rozhodli, že po pěti letech zruší extra bod za nejrychlejší kolo.
Aby Mezinárodní automobilová federace zabránila „kvalifikaci na konci závodu“, rozhodla se odměnit bodem držitele nejrychlejšího kola pouze v případě, že se umístí v nejlepší desítce. Pokud držitel nejrychlejšího kola závodu neskončil v nejlepší desítce, bod nedostal nikdo.
Objevily se však problémy, a jeden se naplno projevil na Velké ceně Singapuru. Za prvé, přezout na čerstvé měkké pneumatiky dvě kola před koncem a zajet nejrychlejší kolo není důkazem jezdcových dovedností. Získat pole position je mnohem náročnější a nejrychlejší muž kvalifikace není odměněn žádnými body – na rozdíl od juniorských sérií. Tak proč by je měl dostat držitel nejrychlejšího kola v závodě?
Druhým, a ještě větším, problémem je strategický prvek. Jak už jsme uvedli, přezout na čerstvé softy a zajet nejrychlejší kolo není žádný problém. Daniel Ricciardo to udělal ve svém posledním závodě a symbolicky se tím rozloučil s Formulí 1. Zároveň však sebral bod za nejrychlejší kolo (a první grand slam v kariéře) Landovi Norrisovi. Jako jezdec druhého týmu tak pomohl Maxi Verstappenovi.
Ať už byla kritika oprávněná nebo ne, odpověď přišla rychle. „Světová motoristická rada schválila menší změny sportovních a technických předpisů na roky 2024 a 2025, včetně zrušení udělování bodu za nejrychlejší kolo závodu,“ stojí v nenápadném tiskovém prohlášení FIA z posledního zasedání. Federace kromě toho zavázala týmy, aby od příští sezóny nasadily mladíka ve volném tréninku v každém kokpitu dvakrát, nikoli jednou, jak tomu bylo v posledních letech.
Zrušení extra bodu za nejrychlejší kolo je drobnou, ale ne bezvýznamnou změnou pravidel, která však bude navždy spojována s Ricciardovým výkonem při rozloučení v Singapuru. Zřejmě jde o rozumný krok vzhledem k tomu, co tato novinka přinesla v posledních pěti letech. Kdo ví, možná se dočkáme extra bodů pro nejrychlejšího jezdce kvalifikace, což se ze současného pohledu jeví jako mnohem rozumnější a spravedlivější krok.
- Štítky
- FIA