logo F1zpravy.czF1online.sk

Krackovi se zamlouvá aktualizace pravidel pro rok 2026

Nový monopost pre rok 2026
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 00:31

Nedávné zasedání Komise F1 přineslo několik novinek. Jednou z nich je úprava technických pravidel pro rok 2026, která čelila kritice ze všech stran. Šéf Aston Martinu Mike Krack hodnotí nejnovější kroky velmi pozitivně. Formule 1 totiž upouští od drastického snižování přítlaku.

Mezinárodní automobilová federace v červnu už jen hasila požár, který založili dodavatelé pohonných jednotek. Výrobci se totiž shodli na výrazném navýšení podílu výkonu z elektrické části motoru, aniž by došlo i k výraznému navýšení rekuperace například rozšířením jednotky MGU-K i na přední nápravu. Ba právě naopak, došlo ke zrušení MGU-H.

S vědomím, že to může způsobit problémy, FIA začala snižovat odpor monopostů. Toho však s konvenčními metodami nelze dosáhnout bez úbytku přítlaku. A tak spolu s předpokládaným 55procentním snížením odporu bylo třeba počítat i s tím, že přítlaku bude o 30 procent méně. V reakci na obavy, že auta budou proto v zatáčkách příliš pomalá, se týmy ve spolupráci s FIA znovu podívaly na technická pravidla a na začátku října na zasedání Komise F1 odsouhlasily, že přítlaku by přece jen mělo být více.

Šéf Aston Martinu Mike Krack je s tímto rozhodnutím spokojen. „Na některých věcech ještě budeme muset pracovat, ale celkově si myslím, že jsme našli rozumný kompromis,“ uvedl v podcastu Nailing the Apex. „Označuji to za kompromis, protože každá sada pravidel je kompromisem. Rozhodli jsme se vydat se s pohonnou jednotkou na tuto cestu a některé jiné body jsou na to navázány.“

„Máme velmi ambiciózní cíle z hlediska hmotnosti, máme ambiciózní aerodynamické cíle, ale v konečném důsledku jsme diskutovali i o volnosti, kde je třeba mít více rozvázané ruce,“ prozradil další detaily, které FIA zatím drží „pod pokličkou“.

Konkrétní podoba technických pravidel totiž stále nebyla zveřejněna. FIA na to má poslední dva měsíce. Pozitivem je však fakt, že FIA byla vůbec ochotna naslouchat týmům a spolupracovat s nimi. Kdyby neprojevila ochotu hasit požár s pohonnými jednotkami, Formule 1 by v roce 2026 mohla tvrdě narazit.

„Spolupracovali jsme krok za krokem a pustili jsme se do studií. FIA požádala týmy o vypracování studií, ve kterých oblastech monopostu se umíme zlepšit, kde bychom měli rozšířit volnost a kde zůstat restriktivní, no a oni to přijali. Klobouk dolů před nimi, že to přijali,“ pochválil řídící orgán F1.

„Myslím si, že jsme v mnohem lepší situaci než v červnu. I přes ambiciózní termíny dokážeme stvořit dobrou sadu pravidel. Určitě každý nebude spokojen se vším, ale já to považuji za akceptovatelný kompromis,“ konstatoval Krack.

Související zprávy

Diskuze