logo F1zpravy.czF1online.sk

Marko přisuzuje odchod Neweyho smrti Mateschitze a Hornerově kauze

Helmut Marko, Christian Horner, Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 23:27

Red Bull je nadále největším favoritem na zisk letošního titulu. Pohár konstruktérů však stáji z Milton Keynes proklouzává mezi prsty a Max Verstappen čeká na vítězství už od červnové Velké ceny Španělska. Tým mezitím opouští jedna vedoucí osobnost za druhou a zvláště odchod Adriana Neweyho může Red Bull velmi mrzet.

Helmut Marko jasně vidí příčiny konce geniálního konstruktéra. V první řadě jde o tradiční cyklus Formule 1, kdy soupeři projevují velký zájem o elitní zaměstnance nejúspěšnějšího týmu. Každý chce kousek z toho úspěchu a konkurence proto přichází s lukrativnějšími finančními podmínkami a nabídkami na povýšení.

Je to ale všechno? Nebo jsou za odchody klíčových zaměstnanců Red Bullu i jiné důvody? „Když vyhráváte – a my jsme vyhrávali poslední tři roky, v roce 2023 jsme dokonce dominovali – samozřejmě, že po vašich zaměstnancích prahne konkurence. Ve Formuli 1 je něco takového normální,“ řekl v rozhovoru pro ORF, na který odkazuje portál Motorsport.com, poradce Red Bullu Helmut Marko.

„Pro mě jsou však nejvíce matoucí čísla v éteru. My jsme měli vždy problémy s rozpočtovým stropem, ale tito zaměstnanci dostávají často nabídky s dvojnásobně vyšším platem nebo ještě lukrativnější. Nemůžeme je dorovnat,“ prohlásil Rakušan.

„Newey strávil v našem týmu sedmnáct let, Wheatley devatenáct. Byli součástí týmu, součástí skupiny, součástí firmy a součástí úspěchu, takže to bolí. Když ale odcházejí z finančních a kariérních důvodů, protože nedokážete udržet krok s nabídkami konkurence, tak to musíte přijmout jako prostou realitu,“ vysvětlil Marko.

Jsou to ale všechny důvody? Poradce Red Bullu se totiž dotkl dalších dvou skutečností, které se na veřejnosti propírají mnohem častěji. Jednou je smrt zakladatele značky Dietricha Mateschitze v roce 2022, která byla pro firmu skutečným předělem; druhou kauza Christiana Hornera. Ta skončila pro šéfa Red Bullu tím nejlepším možným výsledkem, ale na týmu možná zanechala jizvy.

„Po smrti Dietricha Mateschitze se něco změnilo,“ přiznává Marko. „On byl jediným lídrem. Rozhodoval rychle, byl to charismatický podnikatel s velkou prozíravostí a ochotný riskovat při řízení závodního týmu. To vše je nyní… řekněme to tak, že celá firma je nastavena odlišně, protože nedokážete najít další takovou osobnost. Nemůže jej nahradit jeden člověk. Myslím si, že to byl hlavní důvod, proč se Newey rozhodl hledat novou výzvu.“

Ovšem co kauza Christiana Hornera? „Řekněme to tak, že Hornerova kauza nám nepomohla,“ odpověděl poradce Red Bullu. „Interně jsme si však sedli a řekli si, že musíme spojit síly, pracovat společně ve všech oblastech, vybojovat tento titul a postavit vítězné auto i v budoucnosti.“

„Jedna věc je jistá, pokud neposkytnete Maxi Verstappenovi dlouhodobě vítězné auto, kontrakty všech špičkových jezdců mají výstupní klauzule. Pokud ho to bude nadále bavit, Max si rozhodně vybere takovou budoucnost, která mu nabízí nejlepší balíček,“ dodal Marko.

Související zprávy

Diskuze