Nigel Mansell: Ferrari se při Neweym zachovalo krátkozrace, může toho litovat
Přání největšího fanouškovského tábora zůstalo nevyslyšeno. Ferrari si nechalo ujít příležitost desetiletí a místo toho, aby si pojistilo služby Adriana Neweyho, jeho odmítnutím posílilo konkurenci. Nigel Mansell to považuje za chybné rozhodnutí, které může Italy ještě mrzet.
Mistrovský tým tak namísto Scuderie sestavuje Lawrence Stroll. Výrazně investuje do továrny, láká kvalitní inženýry a má u sebe i důležité technologické partnery. Honda slibuje konkurenceschopnou pohonnou jednotku a Aramco poskytne biopaliva, se kterými už nyní sbírá zkušenosti v juniorských šampionátech. Adrian Newey je zase do značné míry zárukou toho, že i po stránce aerodynamiky to bude v Silverstonu fungovat a nový větrný tunel bude využit naplno.
„Myslím si, že Aston Martin dosáhl něčeho výjimečného tím, že získal jeho služby,“ hodnotí mistr světa z roku 1992 Nigel Mansell, kterého zpovídal portál topoffshoresportsbooks.com. Ani Neweymu není co vyčítat. „Pro něj je to úžasná příležitost. Podle mě je velmi rozumné přestoupit do Aston Martinu, protože se nezaplete do interní politiky a neocitne se uprostřed toho šílenství, které patří [k Ferrari].“
Frédéric Vasseur vysvětloval odmítnutí Adriana Neweyho tím, že se představy jednotlivých stran neshodovaly. Co přesně je za tím, můžeme hledat akorát mezi spekulacemi, které se objevily v padoku.
Některé naznačovaly, že Ferrari nechce Neweyho adekvátně zaplatit, podle jiných zase požadoval restrukturalizaci technického oddělení, a v neposlední řadě si prý nárokoval právo najímat inženýry, čímž by vzal některé pravomoci šéfovi stáje. To by prý nastavilo nebezpečný precedens, a co je mistrovský titul v porovnání s takovým precedentem? Ferrari je největší tým v historii F1 a nikdo mu nemůže klást podmínky.
V neposlední řadě měl hrát roli i fakt, že Neweymu se do Itálie příliš nechce. Takový problém však už jednou Ferrari řešilo. Když Nigel Mansell závodil za červené v letech 1989 a 1990, na vývoj Scuderie dohlížel John Barnard, který se rovněž odmítl stěhovat na Apeninský poloostrov. Ferrari mu proto zřídilo speciálně vysunuté pracoviště přímo ve Velké Británii.
Ferrari si tuto šanci nemělo nechat ujít
Ať už byl problém jakýkoli, podle Mansella mělo Ferrari udělat vše proto, aby posílilo svůj tým, nikoli konkurenci, a Neweymu splnilo vše, co mu vidělo na očích. Taková příležitost se totiž naskytne jen jednou za dvě desetiletí.
„Ferrari by si teď mělo lízat rány, protože ho měli získat, ale klobouk dolů před Aston Martinem,“ poznamenal Il Leone. „Myslím si, že v Aston Martinu by mohl dosáhnout svého největšího úspěchu, protože mu věřím, že to v jejich týmu dokáže velmi rychle obrátit.“
„Myslím si, že už v následujícím roce budou konkurenceschopnější než letos,“ prohlásil britský šampion, přestože Newey má nastoupit „do úřadu“ až prvního března. „V Red Bullu se už ukazuje, že bez něj přišli o svou dominanci. Co je ta jedna věc, o kterou přišli? Adrian Newey.“
„Myslím si, že lidé podceňovali to, že Adrian nebyl v posledních letech v Red Bullu docela šťastný. Odvedl fantastickou práci. Nyní je však ve Velké Británii, je v Aston Martinu, a podle mě najde novou energii a směr. Pokud se bude cítit komfortně, co se podle mě v Aston Martinu určitě bude, tak bychom ho měli sledovat. Mohlo by to přinést něco opravdu výjimečného,“ avizuje Mansell.
Skoupé Ferrari ukázalo svou krátkozrakost
Newey na podzim loňského roku mluvil o tom, že si během kariéry nestihl splnit pár snů; rád by pracoval s Lewisem Hamiltonem, Fernandem Alonsem a Ferrari. Přestupem do Ferrari mohl udělat dvojí zásah.
Bývalý závodník Lotusu, Williamsu, Ferrari a McLarenu není až tak překvapen, že Newey nakonec odmítl Ferrari a Hamiltona. „Ne, ani ne. Jakmile jsem slyšel, že Ferrari se zdráhá přistoupit na potenciálně vysoké platové požadavky, které Adrian předestřel… Myslím si, že tohle bylo z jejich strany velmi krátkozraké.“
„Přišli o skvělou příležitost, protože ať by už Adriana Neweyho získal kdokoli, měl by zajištěno pár fantastických let,“ vzkázal do Maranella Mansell.