logo F1zpravy.czF1online.sk

Oportunistická neděle Fernanda Alonsa

Fernando Alonso
© X/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2024

Aston Martin v Ázerbájdžánu vybojoval šesté místo zásluhou Fernanda Alonsa, což je pro britskou stáj vynikající výsledek. Španěla těší, že se mu podařilo využít nehodu Sainze s Pérezem a posbírat dalších osm bodů.

Alonso před závodem prohlásil, že podle interních simulací by měl Aston Martin skončit na dvanáctém nebo třináctém místě, a Williamsy s Haasy měly být rychlejší. Nakonec se tento scénář nepotvrdil a rodák z Ovieda ze svého auta dokázal vyždímat víc, stejně jako boxová zídka ze strategie.

„Obyčejně má střed pole k dispozici jen deváté a desáté místo, když první čtyři týmy dojedou do cíle. Dnes díky jistým událostem před námi byla k dispozici šestá příčka a my jsme byli připraveni ji získat. Byla to taková oportunistická neděle,“ hodnotil závod Fernando Alonso, když se do mixzóny přivezl na své koloběžce.

Osm mistrovských bodů z pohledu Aston Martinu moc neřeší. Za sebou má velkou propast, kterou se béčku Red Bullu nedaří překlenout, a o dojetí čtvrtého Mercedesu nemohou v Silverstonu snít ani v těch nejdivočejších snech. Aston Martin je osamocený a může se dívat jen sám na sebe.

Alonso při svém hodnocení mluvil i o sobotě, kdy zajel fenomenální kolo. „Kvalifikace je v těchto časech velmi důležitá. Rychlostně si jsou všichni velmi blízko, takže v jednom vláčku aut se můžete ocitnout na prvním místě, ale i na čtvrtém a zaseknout se v provozu. Kvalifikace je klíčová.“

„Dnes jsme však měli o něco lepší tempo, než jsme předpokládali, i opotřebování bylo lepší, než jsme očekávali. Myslím, že jsme zastavili ve třináctém kole (jedenáctém, pozn. red.) a na jedné sadě tvrdých pneumatik jsme pokračovali až do cíle, přičemž jsme měli slušnou rychlost. Myslím si, že jsme to dobře zvládli, dobře jsme manažovali pneumatiky, tým přijal dobrá rozhodnutí a na konci jsme si polepšili o dvě místa po odstoupeních před námi,“ konstatoval dvojnásobný šampion.

Alex Albon, který měl být hlavním soupeřem Fernanda Alonsa v závodě, to udělal naopak. Natáhl první stint a ke konci závodu obul středně tvrdé pneumatiky. „Jeho strategii zřejmě negativně zasáhl fakt, že musel předjet Franca [Colapinta] a Nica [Hülkenberga]. Jeho středně tvrdé pneumatiky během prvních pár kol trpěly a to nikdy není dobré.“

Se současnými gumami je třeba v úvodu stintu zacházet opatrně, jinak se jejich životnost výrazně zkrátí. „Franco a Nico byli zřejmě mojí záchrannou sítí, protože celý víkend byli rychlí. Dva proti jednomu, tak to Alex popisoval v sobotu. V neděli však stačil i jeden.“

Alonso se mohl opřít o svůj management pneumatik, díky kterému se ke konci závodu udržel před Williamsy — samozřejmě i s pomocí VSC. Mike Krack pochválil svého jezdce za práci s gumami: „Stále měl k dispozici dost šťávy, když přišlo na lámání chleba, protože mnozí ho doháněli na čerstvých mediumkách. Překvapilo mě, jak snadno je dokázal udržet za námi.“

To je směrem do budoucna pozitivní signál, ale Alonso se neraduje předčasně. „Williamsy a Haasy byly od nás na posledních třech víkendech obecně rychlejší. Kevin skončil před námi v Monze i s desetisekundovým trestem. Chtěli bychom tento trend zvrátit a opět se stát pátým nejrychlejším týmem. Singapur nám k tomu poskytne další příležitost.“

Má Aston Martin jasnou představu, kterým směrem se vydat? „Stále se učíme. Nemyslím si, že by to bylo na papíře před Singapurem černobílé. V pátek jsme stále trochu experimentovali. Tým jde naplno a nejsme spokojeni s naší současnou pozicí. Přišli jsme o část naší konkurenceschopnosti a chceme ji získat zpět. Singapur je další šance. Je to městská trať, v závodě se toho obyčejně hodně děje, musíme být připraveni posbírat body stejně jako dnes.“

Lance Stroll šachovnicovou vlajku neviděl. Odstoupil po 45 kolech kvůli problémům s brzdami, které podle něj nesouvisely s prvním kolem a nehodou. „Já jsem to pustil na vnitřku. Nejsem si jistý, jestli mě spatřil, ale takříkajíc mi zavřel dveře a došlo ke kontaktu,“ popsal kolizi s Júkim Cunodou v jediné odpovědi na otázky reportéra F1 TV, která stála za reprodukci.

Související zprávy

Diskuze