logo F1zpravy.czF1online.sk

Villeneuve varuje: Neweyho vozy nejsou pro průměrné jezdce

Adrian Newey, Fernando Alonso, Lawrence Stroll, Lance Stroll
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 9. 2024

Krátce po oznámení přestupu Adriana Neweyho do Aston Martinu se na internetu objevil vtip: „Adrian Newey chce skutečnou výzvu. Ví, že když udělá mistra světa z Lance Strolla, definitivně tím vyřeší věčnou otázku, zda je to jezdec, nebo auto.“ Lawrence Stroll chce, aby se jeho syn stal mistrem světa, ale ani Adrian Newey není zárukou, že se tak stane, na což během víkendu v Baku upozornil i Jacques Villeneuve.

Kanadský závodník velmi dobře ví, čeho je Newey schopen. Postavil jeho mistrovský Williams FW19, ačkoli v té době se rozpadaly jeho vztahy s Frankem Williamsem a Patrickem Headem. Ti bez něj už nevyhráli žádný titul a Villeneuve je dodnes posledním šampionem této tradiční stáje.

Jacques vyslal během víkendu v Baku varování současným i budoucím pilotům Aston Martinu, že život s Neweym je někdy náročný. „Z vlastní zkušenosti říkám, že Adrian vždy navrhoval auta, která vyžadovala velmi precizní ovládání. Vždy měla úzké pracovní okno, ale měla také neskutečnou výkonnost, když se vám podařilo trefit do toho okna,“ prohlásil Villeneuve.

„Nejsou to auta pro každého. Adrian navrhuje monoposty pro výjimečné jezdce a tito jezdci se v nich mohou postarat o obrovský rozdíl. Průměrní piloti se v nich ale budou trápit,“ varuje mistr světa z roku 1997.

O Neweym by uměli vyprávět i Ivan Capelli či Damon Hill, kteří v Adrianových autech trpěli obrovským nepohodlím. To však geniálního konstruktéra neobměkčilo. Dokonalá aerodynamika vyžaduje oběti a rozšíření či zvětšení kokpitu tehdy narazilo na rezolutní „ne“. V současné Formuli 1 nemají jezdci problémy s pohodlím, ale Pierre Gasly, Alex Albon i Sergio Pérez by mohli vyprávět, že jízda s Red Bullem často není žádná projížďka.

Naopak, ve Williamsu či McLarenu by uměli vyprávět, jaký je život „po Neweym“. V následujících letech se možná dozvíme odpověď na otázku, jak byl Adrian skutečně důležitý pro Red Bull. „Odchod Neweyho vám vážně uškodí. Je snadné vypadnout z toho okna, o kterém jsem mluvil, a už nikdy se do něj nevrátit. Pohybujete se na velmi tenké hranici,“ řekl Villeneuve.

„Když Newey v roce 1997 odešel z Williamsu, od poloviny sezóny se tým začal trápit. Byli jsme úplně ztraceni a chvíli trvalo, než jsme se vrátili do onoho okna. To se může stát i Red Bullu,“ varuje Jacques.

Související zprávy

Diskuze