Jak se změní technické oddělení Aston Martinu? Je to na Neweym, odkazuje Stroll
Velká náborová kampaň Lawrence Strolla dosáhla svého vrcholu v úterý, kdy oznámil příchod nejúspěšnějšího inženýra v padoku, Adriana Neweyho. Technické oddělení tak zřejmě čekají jisté změny. Majitel stáje Neweymu předává klíče od technického oddělení a přenechává mu plnou pravomoc dělat vše, co uzná za vhodné.
Adrian Newey obdržel od Aston Martinu nabídku, která se neodmítá. Kromě bohaté odměny se z něj stane také akcionář týmu, takže nebude pracovat pro někoho, ale do jisté míry i sám pro sebe. Co je však důležité, bude mít autonomii, které by se zřejmě ve Ferrari nedočkal. Fred Vasseur už v jednom rozhovoru přiznal, že jeho představa se liší od té Neweyho.
„Máme silný tým, přičemž Adrian už s některými jeho členy pracoval,“ vysvětloval Lawrence Stroll, jak nová posila zapadne do projektu. „Adrian se stane výkonným technickým společníkem týmu, takže zde bude na denní bázi plně zavázán vést Formuli 1 a udávat směr svému týmu.“
„Adrian se k nám připojuje jako výkonný technický společník. Bude lídrem technického týmu a zároveň společnosti jako společník a akcionář. Strukturu nechávám na Adrianovi, který je na to mnohem způsobilejší než já,“ poznamenal kanadský miliardář.
Když Otmar Szafnauer v roce 2022 odcházel z Aston Martinu, vedení kritizoval za to, že mu takříkajíc lezlo do zelí. Bývalému šéfovi britské stáje se nelíbilo, že po příchodu generálního ředitele Martina Whitmarshe mu byly odebrány některé pravomoci. Do té doby ho však Lawrence Stroll ubezpečoval, že bude moci přetvářet tým podle svých představ.
Zbývá doufat, že se nic podobného nezopakuje v Neweyho případě, pokud Lawrenceovi Strollovi dojde trpělivost. Nikdo totiž nemá záruku, že monopost pro rok 2026 bude vítězný. Chvíli přece jen potrvá, než Newey nastaví procesy a tým začne stoprocentně fungovat. Nová továrna jistě pomůže, ale větrný tunel auto sám nepostaví. Lidé musí umět využít všechny špičkové technologie.
Adrian Newey na tiskové konferenci nemluvil o své představě, jak by chtěl řídit technické oddělení Aston Martinu, ale vyzdvihl novou továrnu a větrný tunel. „Lawrence a Martin (Whitmarsh, generální ředitel skupiny Aston Martin, pozn. red.) zde vybudovali úžasné zázemí. Není jednoduché postavit na zelené louce novou továrnu, ze které budete mít dobrý pocit a která bude dýchat kreativitou. V konečném důsledku jsme tu proto, abychom byli kreativní a přinášeli dobrá řešení, zejména s dobrou komunikací se všemi lidmi, kteří zde pracují.“
„Viděl jsem i některé nové budovy, které ještě nejsou zcela hotové, ale z této mám skvělý dojem. Má správné proporce a veškeré vybavení. Těším se, až to tu začnu poznávat,“ usmíval se vedle Lawrence Strolla jeho nový kolega.
Zajímavostí je, že ještě na jaře se mluvilo o Neweyho požadavcích pracovat z domova a méně dní v týdnu. Očekávalo se, že z Neweyho se stane jakýsi konzultant v pozadí, ale úterní tisková konference všechny vyvedla z omylu. Lawrence Stroll několikrát zdůraznil, že bude v továrně na denní bázi a naplno se zapojí.
Newey si ještě novou kancelář nevybral. „Ne, ještě jsem si ji nevybral, ale chci být uprostřed toho všeho!“ zareagoval na novinářskou otázku. „Přestup mezi týmy je velký závazek. Snažíte se pochopit, jak všichni pracují, jak s nimi komunikovat a pokud to bude nutné, usměrňovat věci. Chce to čas a odhodlání. Když začnu, půjdu do toho naplno.“
Do té doby si chce ještě užít volnější období. Čeká ho zbytek nucené dovolené, během které má dokončit přípravy supersportu RB17. „V motorsportu a na trati pracuji už od roku 1982, kdy jsem byl ve Formuli 2, pak v IndyCar v Americe a od roku 1988 prakticky bez přestávky ve Formuli 1.“
„Toto léto bylo o něco rušnější, než jsme s Mandy (Neweyho manželka, pozn. red.) očekávali. Ve čtvrtek však jedeme na menší dovolenou, dáme si pauzu,“ prozradil Newey. „Samozřejmě, musím to vyvažovat s mými závazky u RB17, ale dopřeji si pauzu, abych byl plně odpočatý, když přijde ten 2. březen.“