logo F1zpravy.czF1online.sk

Marshall: Vylepšovat auto je už jako nožem vyškrabávat dno sklenice

Mechanici McLarenu pripravujú monopost Landa Norrisa
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala7. 9. 2024

Nasazovat nové balíčky na monoposty je stále náročnější. Absolutní výkonnostní strop současných pravidel je velmi blízko a najít další setinky sekundy je tvrdý oříšek. Hlavní konstruktér McLarenu Rob Marshall to přirovnává k tomu, jako když ze dna sklenice vyškrabujete zbytky jejího obsahu.

Zdá se, že současná pravidla mají přirozený strop, kterého je mnohem snazší dosáhnout než v předchozí éře. Zčásti je za to zodpovědné zjednodušení odpružení, které nedokáže tak efektivně udržet stabilní světlou výšku na všech úsecích okruhu.

Týmy se proto postupně učí, že přítlak nelze jen tak nasadit na auto jako v minulosti. Pokud to neudělají správně, riskují, že auto začne poskakovat nebo se objeví problémy s balancem. Inženýři v posledních měsících zkoumali také to, kde si vůbec mohou dovolit přidat přítlak. Toto prý může být důvod, proč je McLaren tak silný; na rozdíl od ostatních se naučil, co si s autem může dovolit, a co ne.

Rob Marshall v tom hraje důležitou roli. Pro „papájové“ je to velmi cenný úlovek z vod Red Bullu, kde 17 let spolupracoval s Adrianem Neweym. Marshallovi a jeho kolegům se letos podařilo postavit monopost, který zřejmě vyhraje konstruktérský titul.

Jak to vlastně vypadá při vývoji? Na to se Roba Marshalla zeptali reportéři. „Tato pravidla jsou s námi už nějakou dobu a z povahy pravidel aerodynamici narážejí na stále větší omezení, s čím si ještě mohou hrát. Přijde mi to jako vyškrabávání zbývajícího času na kolo ze dna sklenice. Máte nůž, vyškrabujete z rohů, ale moc toho už nepřichází.“

McLarenu se naposledy podařilo nabrat pořádnou porci „formulové pomazánky“ v Miami. „Nesnažíme se vědomě si vybrat jednu akci. Zkrátka to vyšlo tak, že jsme toho představili hodně v Miami, kde jsme měli poslední skutečný balík vylepšení. Trochu nás překvapilo, jak úspěšný byl.“

Woking s tímto balíčkem přežil prakticky až do Zandvoortu, kde představil další novinky. Netýkaly se však podlahy; jak jsme již informovali, McLaren ji v těchto týdnech připravuje, ale zdráhá se ji nasadit, dokud nebude stoprocentně přesvědčen o jejích přínosech.

Fanoušky už v tomto směru nic nepřekvapí. Největší překvapení jsou totiž za námi; McLaren nám je dávkoval od poloviny loňského roku. Čekal by však někdo před touto sezónou, že Red Bull se bude třást o své tituly?

„Nemyslím si, že bychom na začátku roku podlézali naši laťku,“ zamyslel se nad startem sezóny Marshall. „Inženýři jsou asi přirozeně trochu pesimisté a nechtějí o svých plánech mluvit přehnaně. Když tedy tvrdím, že ten balík [z Miami] přinesl výkony nad očekávání, tak přinesl výkony na vrcholu škály, co bychom z něj mohli získat.“

Inženýři mají své odhady – a určitě je budou mít i u nové podlahy –, ale i tyto odhady je třeba brát s rezervou. „Pokud se zeptáte aerodynamiků, co je daná věc hodná, tak vám řeknou: Toto jsou dvě desetiny, tamto jsou dvě desetiny… Vy si řeknete, že to je pětkrát po dvou desetinách, takže to by měla být sekunda. Na to vám oni řeknou: To ne, to nemůže být sekunda.“

„Pokud se bavíme o dvaceti tisícinách, dvaceti tisícinách, dvaceti tisícinách, tak byste z toho mohli vydolovat desetinu, možná půldruhého desetiny a možná nezískáte nic,“ doplnil 56letý Brit.

Související zprávy

Diskuze