logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA zpřísnila zákaz asymetrických brzdových systémů. Verstappen zůstává klidný

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 8. 2024

Krátce před začátkem letní přestávky nás Mezinárodní automobilová federace překvapila změnou technických pravidel, kterou zakázala tzv. asymetrické brzdové systémy. Na koho to byla reakce a nezpůsobí to Red Bullu problémy? Poslední týdny se také věnovaly tomuto fascinujícímu tématu.

Po posledním zasedání Světové motoristické rady FIA byly schváleny změny v článku 11.1.2 technických pravidel, kde se nově výslovně uvádí, že je zakázáno využívat „jakýkoli systém nebo mechanismus, který by systematicky nebo úmyslně vytvářel asymetrické brzdné momenty na dané nápravě“.

Doposud se článek 11.1.2 mohl chápat tak, že symetrie musí platit pouze na dané brzdě; pravá a levá brzdová destička musí působit na brzdový kotouč stejnou silou. Nejnovější dodatek zakazuje také asymetrický účinek na levé a pravé brzdě.

Proč by to někdo dělal?

Pokud by se nějakému týmu podařilo vyvinout asymetrický systém brzd, mohl by tím výrazně zlepšit ovladatelnost monopostu a do značné míry odstranit nedotáčivost.

Představme si situaci, kdy tým dokáže v zatáčce zvýšit účinek brzd na vnitřní straně monopostu. V pravotočivé zatáčce by se v tom případě více „zakously“ brzdy na pravé straně, což by způsobilo, že se auto automaticky stáčí doprava do zatáčky. Takový lék na nedotáčivost by každému týmu přišel vhod, a navíc by měl potenciál snížit opotřebení pneumatik.

Zkušenější fanoušci si jistě vzpomenou na sezóny 1997 a 1998, kdy měl McLaren v kokpitu i slavný druhý brzdový pedál. Britský tým díky němu dokázal působit větší silou na jednu stranu brzd, zvýšit účinek a zároveň pomoci monopostu zatáčet.

Od té doby je něco takového zakázáno, což je ošetřeno v současných pravidlech článkem 11.1.3. „Jakékoli zařízení s napájením, s výjimkou systému podle článku 11.6, které by bylo schopné měnit konfiguraci nebo výkon jakékoli části brzdového systému, je zakázáno.“

Dalo by se tedy něco takového zkonstruovat bez elektroniky, pouze za pomoci mechanických komponentů? Expert na techniku Formule 1 Craig Scarborough navrhl systém, který by teoreticky mohl umožnit asymetrické brzdění na dané nápravě.

Aby jedna brzda brzdila více než druhá…

Brzdová hadička se rozděluje do dvou směrů; jedna polovina směřuje k levé brzdě, druhá k pravé. Scarborough navrhuje (viz obrázek níže), aby v místě rozdělení byl umístěn pohyblivý ventil, který by se díky bočnímu přetížení dokázal pohybovat doleva nebo doprava.

Když tedy monopost začne brzdit a zatáčet, tlak v brzdovém systému se bude zvyšovat. Současně začne působit odstředivá síla na ventil, který se v důsledku této síly přesune na vnější stranu a „ucpe“ hadičku vedoucí k vnějším brzdám. Tlak brzdové kapaliny na vnější straně pak přestane růst nad určitou hranici. Pokud pilot ještě více přitlačí na brzdový pedál, tlak brzdové kapaliny se bude zvyšovat pouze na „neucpané“ straně, tedy na vnitřní.

Jednoduše řečeno, v pravotočivé zatáčce by silněji brzdila pravá strana auta.

Návrh pohyblivého ventilu brzd Craiga Scarborougha

Samozřejmě, tento systém je pouze hypotetický, ale ukazuje, že něco takového by bylo možné zkonstruovat. Po změnách pravidel se proto automaticky rozběhla pátrací akce s cílem zjistit, proč k přepsání pravidel došlo. Kontaktoval snad některý tým FIA s dotazem, zda by mohl takový systém s asymetrickým brzděním nasadit, a kompetentní to zamítli a rovnou upřesnili technická pravidla? Nebo to už někdo využíval, a proto FIA zpřísnila regulace?

Klepla FIA přes prsty Red Bullu?

Samozřejmě, podezření okamžitě padlo na mistrovský Red Bull, přičemž se opíralo o několik indicií. V první řadě si můžeme vzpomenout na Verstappenovy problémy s brzdami z VC USA 2023, ale zejména na letošní VC Austrálie, ze které musel Verstappen odstoupit kvůli technickým problémům. Holanďanovi se totiž zasekla a později začala hořet pravá brzda.

Podíváme-li se na Scarboroughův systém, snadno si můžeme představit, jak by se něco takového mohlo stát: Během zahřívacího kola by se ventil mohl jednoduše zaseknout a ucpat hadičku k pravé brzdě, která by se tím pádem nerozevřela ani v okamžiku, kdy pilot uvolnil brzdový pedál.

Dodavatel brzd Brembo tehdy zveřejnil stanovisko, že k selhání nedošlo na jeho straně a na vině má být samotný tým. Pokud se o tuto věc začala zajímat i Mezinárodní automobilová federace a Red Bull by skutečně využíval podobného triku, mohl být tento systém potichu zakázán.

Další indicií je obrovský rozdíl ve výkonnosti monopostu RB20 před a po VC Miami. Španělský reportér Antonio Lobato v polovině července uvedl: „Dva různé týmy mi řekly, že Red Bull byl před několika závody ze strany FIA požádán o to, aby upravil svůj monopost. To vedlo ke ztrátě výkonu.“

Novinář Peter Windsor zase před několika dny na sociálních sítích naznačil, že FIA Red Bullu zakázala „chytrý“ mechanismus v systému zadních brzd, a to právě před závodem na Floridě.

A v neposlední řadě nezapomínejme na to, že se postupně začaly množit i stížnosti Maxe Verstappena na vyvážení auta a nedotáčivost monopostu. Vzpomeňme si například na Maďarsko a jeho rozzlobené vysílačky o tom, že „tato věc vůbec nezatáčí“.

FIA vysvětluje změny jinak

Indicie jsou jedna věc, ale realita může vypadat úplně jinak. Mluvčí FIA pro motorsport.com vysvětlil, že změna v pravidlech není přímou reakcí na žádný tým. „Není pravda, že by nějaký tým používal takový systém.“

Ve skutečnosti se jedná o snahu upřesnit pravidla před sezónou 2026. Uvedený zdroj píše: „Skutečnou motivací ke změně pravidel je naopak snaha upřesnit pravidla pro rok 2026 a jasně definovat, co v nové éře pravidel bude a nebude povoleno.“

Jelikož FIA tuto část začlenila do pravidel pro rok 2026, usoudila, že neuškodí, pokud ji rovnou zařadí do pravidel pro tento a následující rok. Alespoň se tak vyhne tomu, že některý tým začne využívat tuto šedou zónu již před příchodem nových pravidel.

V Red Bullu jsou klidní

Ve čtvrtek se na údajné využití asymetrického systému zeptali reportéři přímo Maxe Verstappena. Celý paddock totiž zajímá, jak je možné, že z prvních pěti velkých cen Red Bull vyhrál čtyři a po Miami se začal výrazněji trápit.

„Ani nevím, odkud se to vzalo. My sami na monopostu nic takového nemáme, takže pokud mám říct pravdu, nedělá nám to starosti,“ prohlásil ve čtvrtek Max Verstappen, který dostal i doplňující otázku: Pokud nyní na monopostu podobný systém nemají, neměli ho v žádné fázi sezóny 2024? „Ne,“ odpověděl jasně Holanďan.

Problémy Red Bullu mají mít jiný charakter a nesouvisí s brzdami. Tým si na kondici monopostu RB20 posvítil během letní přestávky. „Rozhodně, udělali jsme to. Pracujeme na tom naplno a doufáme, že tento víkend dostaneme nějaké odpovědi. Od toho se odrazíme a uvidíme, co ještě dokážeme najít a co můžeme na autě vylepšit.“

Související zprávy

Diskuze