logo F1zpravy.czF1online.sk

Proč mechanici leští monoposty?

Monopost Landa Norrisa v garáži
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 8. 2024

Během volných tréninků a kvalifikace se záběry režie poměrně extenzivně věnují práci mechaniků v boxech. Nejen při přezouvání pneumatik během závodu má každý z posádky dokonale nacvičený svůj úkol, ale i během pátku a soboty musí vše šlapat jako dobře namazaný stroj. Právě mechanici jsou dobrým příkladem toho, jak daleko jsou schopny týmy zajít, aby zlepšily čas na kolo.

Občas to působí trochu úsměvně, když během kvalifikace sledujeme mechaniky v boxech, jak leští monopost. Tyto stroje se přece nemají promenádovat u červeného koberce, jejich účelem je rychlost, takže to může působit poněkud bizarně, ale není na tom nic bizarního.

Jak může někdy rozdíl půl sekundy při výměně pneumatik znamenat rozdíl mezi vítězstvím a porážkou, tak vyleštěné auto v kvalifikaci může znamenat rozdíl mezi pole position a startem z druhého místa. Leštění je jen jeden z mnoha úkonů, které posádka v garáži musí provést před výjezdem na trať.

„Před výjezdem z garáže se monopost uvede do stavu stoprocentní připravenosti, jehož součástí je série protokolů. Od zeleného signálu od motorových a systémových inženýrů a formální komunikace mezi hlavním mechanikem a jezdcovým inženýrem, existují i méně formální úkony. Když jsou dokončeny změny v nastavení, poslední šrouby dotaženy, palivo natankováno a kola nasazena, každý mechanik s volnýma rukama vezme sprej a hadřík. Auto vyrazí na trať, až když je důkladně vyleštěno,“ píše v zajímavém článku na svém webu tým McLaren.

Nemá to prý estetické účely. Auto zbavené špíny je o chlup výkonnější než špinavé. Na Velké ceně Kanady jsme viděli, že jezdci mohou v kvalifikaci dosáhnout naprosto identických časů – něco takového se v historii F1 už nejednou stalo.

„Neušetří nám to moc času, možná pár milisekund, ale při leštění mimo jiné zkontrolujete, zda se v karoserii nenacházejí žmolky z pneumatik, úlomky z aut či okruhu, odtrhávací pásky z přileb nebo lepící pásky – to vše by v konečném důsledku stálo mnohem více času,“ řekl Tom Stallard, inženýr Oscara Piastriho.

„Na auto jsme opravdu velmi hrdí, takže leštění čistého auta je pro nás samozřejmým gestem, ale zároveň je to způsob důkladné kontroly. V tomto případě je to jako používání lepicí pásky při opravě karoserie, víme, že i když to nebude přesné, pořád to pomůže a je to správná věc. Auto leštíme zčásti kvůli naší hrdosti a zčásti kvůli kontrole, zda v něm není něco horšího než černá šmouha, což by mohlo ovlivnit jeho aerodynamické vlastnosti,“ dodal Stallard.

Související zprávy

Diskuze