logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Autosprintu je hotovo: Newey půjde do Aston Martinu. Ferrari neodmítl kvůli penězům

Adrian Newey
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala6. 8. 2024

V úterý ráno se dostalo do oběhu nové číslo italského týdeníku Autosprint, ve kterém se fanoušci motorsportu na Apeninském poloostrově dozvěděli, že i čtvrtý pokus Ferrari získat do svého týmu Adriana Neweyho ztroskotal. Píše o tom jako o hotové věci: V Maranellu nevznikne „tým snů“ ve složení Vasseur-Newey-Hamilton a legenda mezi konstruktéry místo toho půjde do Aston Martinu jako superkonzultant.

O budoucnosti Adriana Neweyho se intenzivně spekuluje už od oznámení jeho odchodu z Red Bullu. O služby britského inženýra mělo zájem několik týmů a on si mohl vybírat. Nesplní si však jeden ze svých snů a nebude spolupracovat s Lewisem Hamiltonem a Ferrari. Italský zdroj, který patří k nejstarším týdeníkům o světě motorsportu v zemi, tifosi pořádně zarmoutil.

Autosprint totiž informuje o tom, že dohoda je na světě, ale ne s Maranellem. Počátek spolupráce Adriana Neweyho s Aston Martinem bude oficiálně potvrzen začátkem září v souladu s dohodou, která vznikla mezi ním a Red Bullem: Žádná oficiální prohlášení před 1. zářím.

Co tedy překlopilo misky vah na stranu Aston Martinu? V první řadě nabídka Lawrence Strolla, kterou by bylo jen obtížné odmítnout. Kromě toho, že za čtyři roky v Silverstonu bude královsky odměněn na úrovni těch nejlepších jezdců — celkem 100 milionů dolarů —, bude mít k dispozici mnoho zbraní, které mají zaručit úspěch.

Lawrence Stroll mu měl představit konkrétní plán postavený na pevných základech. Ty sestávají ze zbrusu nové továrny, kterou Newey začátkem června sám navštívil, a ve které chce kanadský boháč proinvestovat stovky milionů. Kromě toho bude moci Newey pokračovat v exkluzivní spolupráci s Hondou, se kterou Red Bull dovedl k posledním titulům. Dobré výkony slibuje i palivový partner Aramco, jelikož zkušenosti s biopalivy a jejich využitím ve Formuli 1 sbírá již nyní v šampionátech F2 a F3.

Personální obsazení bude také stát za to. Aston Martinu se podařilo přitáhnout do týmu motorového génia a otce úspěchů Mercedesu z hybridní éry Andyho Cowella, který nahradí Martina Whitmarshe. Newey bude jako superkonzultant spolupracovat také s novou posilou a bývalým technickým ředitelem Ferrari Enricem Cardilem.

Podle Autosprintu to tedy nebude Frédéric Vasseur, nýbrž Lawrence Stroll, kdo se pokusí napsat moderní příběh Ferrari. Podobně jako v 90. letech Jean Todt přitáhl do týmu Michaela Schumachera, Roryho Byrna a Rosse Brawna, se v Silverstonu už zanedlouho může objevit nejen Adrian Newey, ale prý i Max Verstappen. Britský tým měl už rozjet jednání o jeho příchodu v roce 2026, tedy zároveň se začátkem nové technické éry ve Formuli 1.

Proč ztroskotala jednání s Ferrari?

Italský zdroj v čísle z úterý přinesl i druhý článek na toto téma, ve kterém zase vysvětluje, proč Adrian Newey nenašel společnou řeč se Scuderií Ferrari. Všechno padlo na podmínkách, které si měl klást Adrian Newey, ale které prý nesouvisely s jeho platovými požadavky, jak se původně spekulovalo. Odměna nebyla kamenem úrazu.

První náznaky jednání s Adrianem Neweym měl už loni v září 2023 začít Piero Ferrari, syn zakladatele značky Enza Ferrariho. Vlažné rozhovory trvaly dlouho, ale když Newey oznámil odchod z Red Bullu, bylo třeba se do toho vložit naplno.

Nakonec Ferrari požádalo Adriana Neweyho, aby představil všechna svá přání a požadavky. Jak píše Autosprint, byl z toho docela dlouhý seznam, ve kterém se objevilo několik bodů, na které Frédéric Vasseur nebyl ochoten přistoupit.

Newey prý chtěl mít kompletní kontrolu nad technickým oddělením a vývojem monopostu. Zamýšlel dokonce převzít na sebe některé pravomoci, které standardně patří šéfovi týmu. Zahrnovaly povinnost šéfa týmu požádat o schválení nových inženýrů Adriana Neweyho, pravomoc nad přerozdělením úkolů inženýrů či schvalování technologických partnerství.

V tuto chvíli si můžeme připomenout slova Adriana Neweyho z úvodu sezóny, kdy se nechal slyšet, že na monopostu Red Bullu je jedna věc, se kterou není spokojen. Italský insider Giuseppe Donadoni později vyrukoval s informací, že má jít o chlazení, při kterém si technické oddělení udělalo po svém bez souhlasu hlavního technického ředitele. Zároveň připomněl, že právě po nasazení vylepšení s „bazukami“ a žraločím otvorem chlazení v bočnicích se začaly objevovat problémy s monopostem. Bylo by pochopitelné, kdyby se Newey chtěl podobnému „podrazu“ vyhnout ve svém novém působišti.

Ale zpět k tématu: Vasseur nakonec zhodnotil, že mít v týmu Adriana Neweyho za každou cenu nemusí být skutečně přínosné, udržitelné a ani politicky správné, kdyby měl jeden člověk v týmu takové pravomoci. Směrem do budoucna by to byl navíc nebezpečný precedens. Koncem května, tedy po představení těchto požadavků, začaly z úst šéfa Ferrari padat výroky, ve kterých retrospektivně můžeme snad vyčítat víc, než jsme věděli tehdy.

„Jak jsem již řekl, máme dobrou sezónu a jedeme správným směrem. Nejdůležitější je však pro mě stabilita celého týmu a nikoli jednotlivec. Já jsem se současnou situací velmi spokojen,“ prohlásil Frédéric Vasseur v jednom z mnoha rozhovorů, ve kterých se ho ptali na Adriana Neweyho.

Později se ho na toto téma zeptal i německý Auto Motor und Sport a zdálo se, že šéf Ferrari byl o špetku konkrétnější: „Z mé strany by to byla velká chyba, kdybych neuvažoval o Neweym. Otázka však zní jinak: Zapadne do tohoto týmu? Co přinese týmu do budoucna? To není jistá věc.“

Generální ředitel Ferrari John Elkann si na konci června povídal o Neweym s italskými médii. „Hodně věcí je třeba vyhodnotit a musíme být opatrní. Na takové věci je třeba najít tu správnou chvíli, jak se nám to podařilo s Lewisem. S Lewisem jsme našli společný úmysl, který nám umožnil pracovat spolu. Takže máme spoustu možností, Neweyho nebo ostatních, ale musíte důkladně zhodnotit, zda jsou podmínky správné. Musíme pochopit míru motivace a schopnost vytvořit něco nového, ne napodobovat ostatní.“

Když před 50 lety Bernie Ecclestone odkoupil Brabham a kritizoval jeho vedení, Ron Tauranac musel ze stáje odejít. Jak později zmiňoval Ecclestone, tento vztah nikdy nemohl fungovat, protože oba byli neoblomní a řídili se heslem „buďte rozumní a udělejte to po mém“. Pokud by se ve Ferrari setkali Vasseur a Newey s podobným pohledem na věc, v konečném důsledku by to mohlo nadělat více škody než užitku.

Za předpokladu, že se tyto zprávy o odmítnutí „předmanželské smlouvy“ mezi Ferrari a Neweym potvrdí a začátkem září přijde oficiální prohlášení o Neweyho příchodu do Aston Martinu, bude to již počtvrté, co si Ferrari na znak úspěšného ukončení jednání nedokázalo podat ruku s touto legendou efjednotky.

Možná to jednou ve své příští knize sám vysvětlí podobně, jak vysvětlil odmítnutí v 80. letech, lákání Jeana Todta a do třetice i Stefana Domenicaliho po skončení zlaté éry Sebastiana Vettela.

A možná je to celé docela jinak. Dozvíme se krátce po skončení letní přestávky.

Související zprávy

Diskuze