Malá cena Abú Dhabí: F1 uvažuje o zimních závodech mladíků
Mají mladí jezdci z juniorských programů dostatek příležitostí nasbírat zkušenosti potřebné pro Formuli 1? I tato otázka se rozebírá v nejvyšších kruzích královny motorsportu a objevují se i různé návrhy, jak jim pomoci. Nově se skloňuje možnost zorganizování posezónních závodů, v nichž by se představili jen mladíci.
Před pár dny jsme vás informovali o tom, že Formule 1 uvažuje i o poměrně bláznivém nápadu „divokých karet“. V dané sezóně by podle tohoto návrhu musel každý pilot F1 předem určený počet soutěžních víkendů uvolnit místo nějakému juniorovi.
Pokud jste nadzvedli obočí, nejste v tom sami. Zatím se však takového pravidla, které nezní zcela promyšleně, nemusíme bát, protože tento nápad měl být odložen na neurčito. Podle portálu The Race však z něj vznikla jiná myšlenka, která by mohla splnit svůj účel dokonale.
Uvažuje se o tom, že mladí jezdci by mohli sbírat zkušenosti ve speciálních posezónních závodech, do kterých by mohli nastoupit jen oni. Britský portál informuje, že posezónní závod mladíků mezi akcionáři předběžně nachází podporu.
Jak by to celé fungovalo? Speciální „malá cena“ by byla jakýmsi zpestřením zimní přestávky a s největší pravděpodobností by byla spojena s tradičními posezónními testy v Abú Dhabí. Mladíci by absolvovali trénink, kvalifikaci a sprintový závod, ve kterém by se mohli ukázat nejen před svými zaměstnavateli, ale udělat si i jméno ve světě.
Z fanouškovského pohledu bychom byli nejraději, kdyby se tyto jízdy uskutečnily v lednu a zkrátily by nám čekání na nový ročník, ale z finančních, organizačních a logistických důvodů to nedává velký smysl. Vzhledem k tomu, že veškeré vybavení včetně jezdců bude beztak na okruhu Yas Marina, by závod mohl proběhnout v týdnu po poslední velké ceně.
To však není ani zdaleka jediná otázka, na kterou je třeba nalézt odpověď. Do hry totiž vstupují i takové faktory jako rozpočtový strop, alokace komponent pohonné jednotky, zvýšené požadavky na bezpečnost nezkušených jezdců, ale také vysílací práva či otázka toho, kdo by vlastně mohl do závodu nastoupit.
Jisté omezení je nutné nastavit, aby se předešlo tomu, že týmy na posezónní závod nasadí platící jezdce bez potřebných kvalit. Na druhé straně však podmínkou účasti nesmí být ani superlicence, kterou disponuje jen málokterý pilot z juniorských šampionátů.
F1 bude muset najít zlatý střed. Teoreticky se může odrazit od mezinárodní licence úrovně A nebo B, které jezdce opravňují závodit ve Formuli 2 a Formuli 3, a jistého počtu superlicenčních bodů. Do hry však přicházejí i piloti z japonské Super Formule či IndyCar.
Je jen málo pravděpodobné, že „Malou cenu Abú Dhabí“ uvidíme již po skončení této sezóny. Otázek je totiž stále mnoho a odpovědí málo. O něco reálněji to vypadá s koncem roku 2025, a to z několika důvodů. Kromě toho, že kompetentní by měli mnohem více času na vyřešení četných problémových bodů, by posezónní závod v roce 2025 nemusel překážet ani týmům; před začátkem nové éry stejně všechny komponenty putují takříkajíc „do koše“.
Kteří piloti tedy přicházejí v úvahu? Portál The Race sestavil také seznam jezdců, po kterých by mohly sáhnout jednotlivé týmy:
Red Bull/RB: Isack Hadjar, Arvid Lindblad, Ajumu Iwasa
Mercedes: Andrea Kimi Antonelli, Frederik Vesti
Ferrari: Ollie Bearman, Robert Švarcman, Dino Beganovic
McLaren: Pato O’Ward, Gabriel Bortoleto, Ryo Hirakawa
Aston Martin: Felipe Drugovich, Jak Crawford
Alpine: Jack Doohan, Victor Martins, Kush Maini
Williams: Franco Colapinto, Zak O’Sullivan, Luke Browning
Sauber: Theo Pourchaire, Zane Maloney
Haas: Pietro Fittipaldi
Další: Paul Aron, Alex Palou, Colton Herta