logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA pozměnila pravidla. Reagovala na Sainzovy červené vlajky i Alonsův trest v Číně

Carlos Sainz bez predného krídla
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 8. 2024

Po startu letní přestávky publikovala Mezinárodní automobilová federace aktualizované znění sportovních pravidel. Řídící orgán pravidelně provádí drobné úpravy a také v tomto případě se rozhodl reagovat na některá poučení z posledních měsíců. Nejzásadnější změny vycházejí z událostí na dubnové Velké ceně Číny.

Možná si ještě vzpomenete na hodiny Carlose Sainze v kvalifikaci, kdy se španělský závodník roztočil v poslední zatáčce a zastavil se až o bariéru. Jeho monopost nebyl poškozen výrazně, ale nedařilo se mu ho znovu rozjet. Zdálo se, že jeho účinkování tím končí a ředitelství závodu vyvěsilo červené vlajky.

Carlos ale následně uvedl své Ferrari do pohybu a s poškozeným předním křídlem se vrátil do boxů. Díky zastavené časomíře mohli mechanici provést opravy a vrátit ho do kvalifikace, což vedlo k několika obviněním, že Sainz spáchal taktický faul a neschopnost rozhýbat monopost jen předstíral.

Aston Martin se tehdy rozhodl podat protest a odkazoval se na článek 39.6 Sportovních pravidel FIA, který v té době říkal: „Pilotovi, jehož auto během kvalifikace nebo sprintové kvalifikace zastaví na trati, nebude umožněno pokračovat dále v daném segmentu víkendu.“ Doslovný výklad ustanovení tehdy mluvil ve prospěch protestu Aston Martinu, ale komisaři velké ceny ho přesto zamítli.

FIA reagovala na tyto události pozměněným zněním, aby tím lépe vyjádřila význam daného článku. „Pilotovi, jehož auto během kvalifikace nebo sprintové kvalifikace zastaví v kterékoli části kromě boxové uličky a dostane fyzickou pomoc, nebude umožněno pokračovat dále v daném segmentu víkendu,“ říká nové znění článku 39.6 Sportovních pravidel.

Počínání Carlose Sainze by tak i podle nových pravidel bylo v pořádku. Pokud se pilot pohne bez pomoci a dokáže se vrátit do boxů vlastními silami, tak může pokračovat ve svém úsilí. Předpisy nově zakazují další účast jen tomu, kdo bude potřebovat pomoc traťových maršálů.

FIA pozměnila i znění článku 54.3d, které také promluvilo do dění v Číně, když Fernando Alonso podnikl ve sprintu útok na svého krajana Carlose Sainze, který skončil kolizí. Pilot Aston Martinu tehdy dostal podle mnohých drakonický desetisekundový trest a tři trestné body.

V tomto případě však nebyla problémem penalizace samotná, ale její důsledky. Alonso totiž ze sprintu odstoupil a trest si neodpykal. FIA proto reagovala pozměněním článku 54.3d a jeho nové znění říká: „Pokud je jezdci uložen kterýkoli z výše uvedených trestů a tento jezdec není schopen si ho odpykat z důvodu, že nebyl klasifikován ve sprintu nebo v závodě v případech uvedených v písmenu a) a b), nebo z důvodu odstoupení ze sprintu nebo ze závodu v případech uvedených v písmenech c) a d), komisaři mu mohou udělit trest ztráty míst na startu následujícího závodu.“

Alonso by tak nově mohl dostat dodatečný trest ztráty míst na startu a penalizaci by se nevyhnul odstoupením. Pravidla však hovoří o možnosti komisařů, nikoli povinnosti, řídit se daným ustanovením.

Související zprávy

Diskuze