logo F1zpravy.czF1online.sk

Co smí týmy dělat během letní přestávky a proč zavření továren nikdo nekontroluje?

Továreň Red Bullu, Milton Keynes, ilustračné
© Twitter/Red Bull Racing
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2024

Poslední závod před letní přestávkou je za námi. Zaměstnanci jednotlivých týmů se už mohou těšit na letní dovolené, na které se poberou během povinného zavření továren. Dovolená však nečeká všechny a teoreticky bude pracovat i část z těch, kteří by se své práce neměli ani dotknout.

Zdá se, že letošní kalendář se už vyhne komplikacím a uskuteční se všech 24 plánovaných závodů. Aby se to všechno vešlo do jedné sezóny i s tradiční letní přestávkou, poslední týdny byly velmi rušné. Během šesti týdnů se uskutečnilo pět velkých cen. Podobně intenzivně se to vše zase rozjede po letní pauze: čtyři velké ceny během pěti týdnů.

Mezi těmito dvěma obdobími je na programu tradiční letní pauza. „V podstatě je to dost jednoduché,“ říká bývalý šéf Haasu Günther Steiner. „Během přestávky je zakázána jakákoli práce na monopostu. Neprobíhá vývoj ani výroba. Samozřejmě, administrativa nespí, vždyť stále musíte platit účty a starat se o mzdy zaměstnanců.“

Pravidla letní přestávky specifikuje článek 24 Sportovních pravidel F1. Týmům na dobu 14 dnů, které si každý určí sám, zakazuje všechny úkony, které by mohly mít nějaký vliv na výkonnost monopostu, výrobu dílů monopostu, ba dokonce ani externí dodavatelé nesmějí jménem týmu vykonávat žádnou činnost.

Zastavit se musí také větrné tunely a počítačové simulace CFD. Výjimkou je jen případ, kdy tým poskytuje větrný tunel třetím stranám, jejichž projekty nijak nesouvisejí s Formulí 1.

Povolena je práce na vystavených monopostech, údržba vybavení a továren, IT systémů, manipulace s dopraveným zbožím či činnosti související se zdravím a zábavou zaměstnanců. Ve specifických případech může FIA povolit i opravu monopostu, který krátce před letní přestávkou utrpěl vážné škody. O tuto výjimku je však třeba požádat.

Kdo to všechno kontroluje?

Reportér německého portálu speedweek.com Mathias Brunner prozradil, že před pár lety se na kontroly dodržování těchto pravidel zeptal samotné Mezinárodní automobilové federace. Kdo tedy kontroluje, že týmy dodržují pravidla i v tomto směru?

„Nikdo,“ cituje jednoho z vysoce postavených funkcionářů FIA. „Nedělají se žádné náhodné kontroly, do továren nemáme žádný přístup. Věříme šéfům týmů, kteří jsou zodpovědní, že se budou držet pravidel.“

Proč se tedy nikdo ve Formuli 1 nebojí toho, že toho někdo zneužije? Na to odpověděl jeden z týmových manažerů, který chtěl zůstat v anonymitě. „Samozřejmě, že mám pochybnosti, že všichni se budou stoprocentně držet pravidel o letní přestávce. I kdyby probíhaly kontroly přímo v továrnách, kdo bude kontrolovat, co dělají zaměstnanci doma?“

Vedení čistě teoreticky může důvěryhodným zaměstnancům přidělit „domácí úkoly“, ale riskovalo by tím. „Podvádění přináší velká rizika. Z mého pohledu jsou největším rizikem takzvaní oznamovatelé. Mezi týmy dochází k mnoha přestupům zaměstnanců. Snadno se může stát, že nějaký zaměstnanec se se společností rozejde ve zlém a mohl by svůj bývalý tým udat. Nebo by mohly informace uniknout prostřednictvím externích společností, které pracují pro různé týmy.“

„Kdyby někoho přichytili, pro celou Formuli 1 by to mělo devastační následky, ale zejména pro daný tým. Potenciální whistlebloweři představují nejlepší garanci pro FIA, že se všechny týmy budou držet pravidel,“ uvedl nejmenovaný zástupce týmu.

Související zprávy

Diskuze