logo F1zpravy.czF1online.sk

Piastri nesouhlasí s tvrzením, že vítězství mu bylo předáno

Oscar Piastri
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala26. 7. 2024

Bylo první kariérní vítězství Oscara Piastriho darované, nebo právem získané? To je slovičkaření, na které si za pár let už nikdo nevzpomene, ale v těchto týdnech je stále dost důležité. Australský závodník je však přesvědčen, že si ho zasloužil.

Na tuto otázku existují dva pohledy. Na jedné straně mu Lando Norris první příčku skutečně přenechal a tím mu daroval vítězství, ale na druhé straně ho ani neměl získat. Na první místo se totiž nedostal svou zásluhou, ale jen díky strategii týmu. Stejně však můžeme argumentovat, že Norris ani neudělal žádnou chybu a neměl platit za chybu stáje, která ho reálně nepotřebovala poslat do boxů jako prvního.

V konečném důsledku však Norrisovo otálení po týmové režii způsobilo, že o maďarském premiérovém vítězství jeho kolegy se začalo spekulovat, zda bylo oprávněné. Australan uznal, že by zřejmě raději přivítal obyčejný triumf nad takovou kontroverzí. „V ideálním světě, možná,“ odpověděl Oscar Piastri.

Vzápětí však vysvětlil, proč je podle něj vítězná trofej ve správných rukou. „Poslední zastávku jsme absolvovali tak jen proto, že jsme byli na prvních dvou místech a měli jsme plnou důvěru, že pořadí vrátíme zpět. Já to vnímám tak, že jsem si ho zasloužil. Rozhodně nemám pocit, že by mi bylo předáno, ani nic takového.“

„Tím nechci říct, že jsem některé věci nemohl udělat lépe. V konečném důsledku jsem se však sám dostal do dobré pozice na startu závodu. Kdybychom v té chvíli skutečně závodili, tak bychom nešli do boxů tak, jak jsme do nich šli. Takže si myslím, že jsem si to zasloužil,“ vzkázal pilot McLarenu.

Je pravdou, že kdyby McLaren nepovolal Landa Norrise do boxů jako prvního, tak by měl jen malé šance vyhrát. V posledním stintu sice byl o něco rychlejší než Piastri, ale zřejmě by to na předjížděcí manévr nestačilo.

Piastri nakonec uvedl, že jeho tým ještě nemá mnoho zkušeností s podobnými situacemi, ale dosud to vždy bylo bezproblémové. „Samozřejmě, pořád závodíme za tým. Ještě jsme nezažili scénář, že bychom byli na prvních dvou místech, ale mnohdy jsme se na trati ocitli vedle sebe. Vždy to proběhlo férově a nikdy nedošlo ke kontaktu.“

„Neustále pamatujeme i na jistá strategická rozhodnutí, jakým bylo načasování druhé zastávky, ve prospěch týmových ambicí. Kdybychom naplno závodili proti sobě a nikdo by nám zezadu nedělal starosti, tak by úplně jinak vypadalo pořadí, podle kterého bychom šli do boxů. Za námi však byla auta, která v nás vyvolávala obavy, proto jsme to přehodili a pak vrátili.“

Andrea Stella vysvětlil tuto taktiku a princip stáje, podle kterého má každý pilot přesně stejné šance, tím, že v tom případě bude ochotnější pomoci i týmovému kolegovi. Nebude totiž cítit žádnou křivdu, jakou jsme mohli vidět například na VC Brazílie 2022, kdy měl Max Verstappen pomoci Sergiu Pérezovi, ale pro týmové pletky to odmítl.

Oscar Piastri avizuje, že když bude Norris potřebovat pomoc v šampionátu, tak ochotně přiloží ruku k dílu. „Já se chci dostat co nejvýše, ale závodím pro McLaren a on má konečné slovo. Pokusím se získat co nejvíce bodů. Samozřejmě, pořád jsme v poměrně časné fázi sezóny a já jsem daleko vzadu v jezdeckém pořadí, ale nejsem z něj ještě vyloučený.“

„Pokud budou potřebovat, abych byl týmový hráč a pomohl Landovi, samozřejmě, že to udělám. Nejdůležitější je však pokusit se získat co nejvíce bodů pro tým a vyhrát konstruktéry. Máme největší šanci toho dosáhnout. Uvidíme, co se stane,“ vzkázal.

Související zprávy

Diskuze