logo F1zpravy.czF1online.sk

Šílený nápad Komise F1: Uvolní každý z jezdců alespoň jednou místo nováčkovi?

Oliver Bearman
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 7. 2024

Jak dát více prostoru mladým pilotům? Formule 1 přichází s různými nápady, jak vydláždit cestu mladíkům. Proniknout do nejvyšší motoristické třídy je nesmírně náročné a často potřebuje mladík štěstí nebo ideální načasování. Co se s tím tedy dá dělat? Podle portálu Motorsport.com se na posledním zasedání Komise F1 objevil šílený nápad inspirovaný MotoGP.

Zavede Formule 1 „divoké karty“ na styl MotoGP? V nejvyšší motocyklové sérii nasazují tovární týmy na vybraných podnicích do boje další stroj. Původně měly sloužit pro domácí závodníky, aby se předvedli před očima vlastních fanoušků, což ještě zvýšilo atraktivitu závodu. V poslední době je ovšem hlavně příležitostí pro testovací jezdce.

Udělat něco takového ve Formuli 1 je však v podstatě nemožné. I kdyby mnozí uvítali nasazení třetího Ferrari s Oliverem Bearmanem nebo třetího Red Bullu s Liamem Lawsonem, v éře „nedostatečného místa v padoku pro jedenáctý tým“, logistických a finančních omezení a dalších překážek je to těžko představitelné. Nemluvě o nutnosti nasadit třetí posádku mechaniků, třetí šasi nebol třetí sadu náhradních dílů.

Tato myšlenka se však dá upravit pro potřeby F1, i když (jak už to v tomto sportu bývá) každý nápad provází obrovské komplikace. „Týmy a šéfové tento týden prodiskutovali myšlenku zavedení divokých karet pro nováčky. Portál Motorsport.com se dozvěděl, že jedním z bodů na úterním zasedání Komise F1 v Londýně byla i tato myšlenka,“ uvádějí Britové.

„Předpokládá se, že podnětem je snaha o více příležitostí pro mladé jezdce, aby posbírali cenné zkušenosti. Něco podobného dobře funguje v dalších kategoriích, například v MotoGP, kde týmy přihlašují další motocykl,“ napsal Motorsport.com.

Jak jsme však uvedli, pro Formuli 1 je myšlenka třetího monopostu téměř nepředstavitelná. „Systém divokých karet může ve Formuli 1 fungovat jen v případě, že nováček nahradí v kokpitu pravidelného pilota,“ napsal Motorsport.com.

Mladík může nahradit jen jednoho z pravidelných pilotů a tato myšlenka byla podle britského portálu rychle zavržena. Dovedete si představit, že by Max Verstappen, Lewis Hamilton či Lando Norris nově nevynechali jen jeden trénink v roce, ale rovnou celý víkend? Lístky na závod bez jedné z těchto hvězd se budou prodávat obtížněji a lze očekávat i pokles televizní sledovanosti.

„I když myšlenka divokých karet byla prozatím odložena, F1 a týmy chtějí nadále hledat způsoby, jak poskytnout nováčkům více času na trati. To by se mohlo uskutečnit prostřednictvím dodatečných tréninků,“ uvedl Motorsport.com.

Návrh F1zpravy.cz

Třetí monoposty ani „posazení“ Maxe Verstappena na jeden víkend v roce nezní jako rozumná myšlenka. Nemusíme to však přehánět a stále existuje kompromisní řešení. My navrhujeme, aby se k nasazení nováčků využily milované i nenáviděné sprinty.

Prozatím si odmyslíme, že Liberty Media a Stefano Domenicali milují sprinty a tváří se, že jsou strašně populární a Max Verstappen se jich prostě musí zúčastnit. My máme nápad, jak dáme více prostoru mladým pilotům, ulehčíme život jezdcům a možná i zvýšíme atraktivitu sprintu.

Proč by alespoň jeden nebo dva sprinty v roce nemohli odjet nováčci? V pátek odpoledne se odjede kvalifikace bez pravidla parc fermé, která by zároveň posloužila i jako trénink. Mladíci mohou trénovat, zkoušet nastavení a zároveň se určí pořadí na startu. Nováčci by pak v pátek odpoledne odjeli sprint a bojovalo by se o cenné body do Poháru konstruktérů.

V sobotu by pak do kokpitů usedli pravidelní jezdci a odjeli jeden trénink. Odpoledne by se následně uskutečnila „normální“ kvalifikace a v neděli hlavní závod. Proč by něco takového nemohlo fungovat? Jsme zvědaví na vaše názory.

Související zprávy

Diskuze