logo F1zpravy.czF1online.sk

Poslední zasedání Komise F1: Bodový systém se nezmění a stoupne minimální hmotnost

Po štarte VC Maďarska 2024: Oscar Piastri, Lando Norris a Max Verstappen
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2024

Dne 23. července se konalo třetí z plánovaných zasedání Komise F1. Šéfové týmů, zástupci FIA a F1 z Maďarska spěchali do Londýna, aby opět rozhodovali o další budoucnosti sportu a změnách pravidel. Nejpodstatnějším bodem programu byla pravděpodobně změna bodovacího systému, která však, poněkud překvapivě, neprošla hlasováním Komise s pozitivním výsledkem a v roce 2025 se nebudou udělovat body dvanácti nejlepším pilotům.

Tento nápad se objevil na jaře a rychle si získal velkou popularitu. Důvodem byla nadřazenost pěti nejbohatších a nejrozvinutějších týmů. Ty vstoupily do sezóny s nemalým náskokem na ostatních pět stájí. Šance RB, Haasu, Alpine, Williamsu a Sauberu na body se prudce zúžily a objevila se myšlenka, že by bylo zajímavější a obohacující, kdyby se od roku 2025 bodovala nejlepší dvanáctka, ne desítka.

Tento nápad si rychle získal spoustu zastánců i v řadách top týmů. Ty však zavedení novinky nejprve odložily na později, prý aby lépe přehodnotily důsledky změny, a poté ji zcela odmítly. Po posledním zasedání Komise F1 je oficiální, že v roce 2025 nedojde ke změně bodovacího systému.

„Na základě jednomyslné shody byly odmítnuty jakékoli změny bodovacího systému (upraveného v článcích 6.4 a 6.5 Sportovních pravidel) nad rámec deseti nejlepších v cíli,“ uvedla Mezinárodní automobilová federace ve svém tiskovém prohlášení po skončení zasedání Komise F1.

Nediskutovalo se však jen o bodovém systému. Přišlo také na další témata.

Minimální hmotnost

Před touto sezónou se uvažovalo o dodatečném snížení hmotnostního limitu, který je již od roku 2022 na úrovni 798 kilogramů. Přišli návrhy na drobné snížení, například na 796 kilo. Podobně jako v případě bodovacího systému však v roce 2025 dojde k pravému opaku. Tentokrát má změna za cíl pomoci zdravotnímu stavu pilotů.

„Minimální hmotnost jezdce se zvýší z 80 kilogramů na 82 kilogramů ve prospěch blaha a zdraví pilotů. V důsledku toho se v roce 2025 zvýší minimální hmotnost monopostu bez paliva ze současných 798 kilogramů na 800 kilogramů,“ uvádí se ve prohlášení FIA.

Předsezónní testy budou v roce 2026 trvat až devět dní

V roce 2026 přejde Formule 1 do nové éry. Premiéru budou mít nová auta i pohonné jednotky. Navzdory snaze snížit náklady na přepravu i zátěž na životní prostředí budeme svědky nejdelších předsezónních testů za dlouhá léta.

„Předsezónní testy budou v roce 2026 trvat devět dnů rozdělených do tří samostatných podniků,“ uvádí se ve zprávě. Nevíme, jestli se rozdělí i na tři různé okruhy. Například v roce 2022, kdy si F1 také procházela velkou změnou pravidel, se testovalo tři dny v Barceloně a poté tři dny v Bahrajnu. Uvidíme, s jakým plánem přijde Formule 1 tentokrát.

Pravidla pro rok 2026 a finanční předpisy

Zpráva ze zasedání Komise obsahuje i poměrně rozsáhlý odstavec k technickým pravidlům pro rok 2026, jejichž úplnou podobu stále neznáme. Na tomto setkání Komise F1 byl prý přijat „časový harmonogram“ a po „dalších diskusích technických a sportovních poradních komisí bude 17. října na zasedání Světové rady motoristického sportu představena aktualizace předpisů. Mimořádné zasedání Komise F1 se uskuteční 2. října a bude se na něm diskutovat o záležitostech týkajících se roku 2026.“

Komise se ještě na závěr usnesla, že náklady na mateřskou, otcovskou a nemocenskou dovolenou, ale také výdaje související s tzv. teambuildingy budou mít nadále výjimku a nebudou se započítávat do rozpočtového stropu.

Související zprávy

Diskuze