logo F1zpravy.czF1online.sk

Svět podle Alonsa: FIA měla s červenou vlajkou počkat, až dokončí kolo

Júki Cunoda a lekárske vozidlo
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala21. 7. 2024

Fernandovi Alonsovi nehoda Júkiho Cunody nezahrála do karet, ale nezlobí se na Japonce, nýbrž na Mezinárodní automobilovou federaci. Španěl ji obviňuje z toho, že tak rychle po nehodě vyvěsila červenou vlajku a nepočkala, až dokončí své kolo.

Júkimu Cunodovi poslední pokus nevyšel. Dvě a půl minuty před koncem třetí části kvalifikace vyjel na umělý trávník za pátou zatáčkou, který byl stále mokrý. Levá strana auta okamžitě ztratila přilnavost, ale pilot Racing Bulls by to možná ustál, kdyby na konci umělého trávníku nebyl menší schod. Právě on ho katapultoval do vzduchu a následně do bariéry.

Náraz byl podle dat ze senzorů tak tvrdý, že na trať muselo vyrazit bezpečnostní vozidlo. FIA proto neváhala a po přibližně deseti sekundách od nehody kvalifikaci přerušila červenou vlajkou. To znamenalo, že žádný pilot už nestihl dokončit své kolo, i když už dávno projel kolem místa nehody.

„Ta třetí část kvalifikace… FIA to někdy udělá správně a jindy se dopouští hrubých chyb,“ kroutil hlavou Fernando Alonso, kterému chybělo pár vteřin na to, aby dokončil svůj druhý měřený pokus. „Dnes jednu takovou udělali, protože vyvěsili červenou vlajku, když jsem byl v poslední zatáčce. Je to překvapující. Obvykle počkají, až auta dokončí svá kola. Je to nepsané pravidlo.“

V momentě vyvěšení červené vlajky se oba Aston Martiny nacházely v posledním sektoru. Daniel Ricciardo a Lando Norris však byli v ostrém kole a teprve měli projet kolem Júkiho Cunody, takže zřejmě bylo správně vyvěsit červenou vlajku.

Kromě toho FIA při vyvěšení červené vlajky nemůže brát ohled na to, kde se jednotliví závodníci nacházejí a zda někomu nedejbože neuškodí. Prvořadá je bezpečnost, zejména po tak tvrdé nehodě, že na trať musí jet lékařské vozidlo.

Chaos v parc fermé

Aston Martiny tak nakonec zamířily do boxů, ale tam je čekala kuriózní situace. Přestože na stopkách zůstávaly ještě více než dvě minuty, FIA začala uzavírat boxy. Aston Martiny poslala do parc fermé. Fernando Alonso si rozepnul bezpečnostní pásy a už vyskakoval z auta, když se u něj přistavil zástupce FIA a vysvětlil mu, že musí naskočit zpět do auta, protože kvalifikace neskončila. Času bylo totiž dost na to, aby stihl ještě jedno kolo.

K jezdcům přiběhli mechanici a začali jim horečně utahovat bezpečnostní pásy. Alonso nakonec nastartoval monopost, vrátil se do garáže, ze které však už nevyšel.

„Když jsme šli do boxů, Lanca a mě poslali do parc fermé. Uzavřeli boxy a nás dali do parc fermé,“ říkal Alonso. „Vyskočili jsme z auta, když nám řekli, že Q3 ještě bude restartována. Vrátili jsme se do auta, utáhli nám pásy, ale protože jsme už neměli pneumatiky, tak jsme ven nešli.“

Kdyby však červená fáze trvala kratší dobu, Aston Martin na to mohl ošklivě doplatit. Stačilo by, aby se ostatní seřadili na konci boxů; Aston Martin by byl na úplném chvostě vláčku a téměř jistě by nestihl vstoupit do svého kola.

Dvojnásobný šampion nakonec uznal, že dvě sporná rozhodnutí ho nepřipravila o pozici, ale i tak mu to vrtalo v hlavě. „Do poslední zatáčky jsem se zlepšil o jeden a půl desetiny, když se objevila červená vlajka. Pravděpodobně to nic nezměnilo, ale obyčejně se nestává, aby nás poslali do parc fermé a pak ho opět otevřeli.“

Související zprávy

Diskuze