logo F1zpravy.czF1online.sk

F1 bude testovat novinku: V kokpitu přibude klimatizace

Pierre Gasly na rošte
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala20. 7. 2024

Na Hungaroringu je pořádně horko, ale podmínky ještě nejsou tak špatné jako před rokem v Kataru. Formule 1 se však zavázala jezdcům pomoci a připravila nový systém klimatizace, který bude testovat po letní přestávce.

Během katarského závodu teplota neklesla pod 31 °C, což by nebyl až takový problém, kdyby se k tomu nepřidala vysoká vlhkost vzduchu a náročný okruh s dlouhými rychlými zatáčkami. Několika pilotům přišlo nevolno; Logan Sargeant musel odstoupit, Esteban Ocon se povracel v kokpitu a Lance Stroll na pár vteřin omdlel. Piloti se snažili chladit různě. Júki Cunoda si například otevřel průzor přilby, ale ani to mu příliš nepomohlo; do tváře mu stejně foukal horký vzduch, ke kterému se navíc přidal písek.

FIA přislíbila, že bude ve spolupráci s lékařskou komisí hledat způsoby, jak takové situaci předejít. V pravidlech pro rok 2024 tak přibyla možnost umístit ventilační otvor na nos monopostu, který přivádí vzduch do kokpitu. Průduch můžeme vidět v akci také na VC Maďarska.

X/Ferrari

Vzduch, který jím protéká, pomůže s ventilací kokpitu, ale jeho teplota není nižší než teplota okolního vzduchu. Snížit ji pomůže zjednodušená klimatizační jednotka, kterou bude FIA testovat od VC Nizozemska. Pokud se ukáže její přínos, stane se pevnou součástí pravidel. Týmy ji budou povinny nasadit v případě výskytu vysokých teplot podobně, jak to původně chtěla udělat s blatníky na deštivých velkých cenách.

„Prvotní testy a prověření řešení je plánováno v Zandvoortu a na následujícím závodě,“ uvedl mluvčí FIA pro Autosport. „Pokud tyto testy budou úspěšné, FIA bude v budoucnu přikazovat instalaci aktivního chladicího systému v autech Formule 1, když bude vyhlášeno riziko vysokých teplot.“

Týmům bude kromě toho umožněno co nejvíce ochladit monokok a vybavení jezdce. Mechanici budou moci vybrat sedačku a další součásti kokpitu a před závodem je co nejvíce zchladit. Dnes pravidla zakazují takovou manipulaci s vybavením.

Jak přesně „aktivní chladicí systém“ bude vypadat, ještě uvidíme. Podle dostupných informací však nepůjde o standardní klimatizační jednotku, nýbrž o několik menších prvků po obvodu kokpitu a karoserie.

Související zprávy

Diskuze