logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA si přece jen posvítí na přední křídla. Týmům káže nasadit nové kamery

Predné krídlo McLarenu v garáži
© Twitter/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala19. 7. 2024

O flexibilních předních křídlech se píše již několik týdnů. Toto téma otevřel Red Bull, kterému se prý nezamlouvá rozsah, v jakém se ohýbají přední křídla jeho soupeřů, ale dosud se mu nepodařilo přesvědčit FIA, aby zakročila. Nyní se však něco přece jen chystá.

Mezinárodní automobilová federace až donedávna nechávala věcem volný průběh a odkazovala, že se současnými statickými testy je spokojena navzdory tomu, že podle některých celků se jistá křídla ohýbají víc, než by se patřilo.

To se však již brzy může změnit. Portál motorsport.com informuje, že vybrané týmy v padoku budou muset v tréninku na Velkou cenu Belgie nasadit nové kamery, které budou snímat přední křídla a jejich flexibilitu.

Šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis o tom informoval vydáním technické direktivy, ve které upozorňuje, že „některé týmy budou povinny nasadit na své monoposty dodatečné bezdrátové kamery“. Přesné umístění ještě nebylo oznámeno, ale regulační orgán prozradil, že chce za pomoci referenčních bodů umístěných na vnitřní straně koncové lišty sledovat, zda dochází „k pohybu nebo rotaci referenčních bodů“.

Kromě koncové lišty předního křídla musí týmy umístit referenční body i na jednotlivé klapky předního křídla, a sice na vnitřní (u nosu) i vnější konec (u koncové lišty).

Aby tento sběr údajů příliš nenarušil přípravy týmů na kvalifikaci a závod, FIA od nich nebude žádat, aby měly kamery na monopostech neustále. Uvádí však, že na nich musí být alespoň 50 procent času. FIA chce totiž předejít tomu, že týmy budou během jízdy s kamerou nasazovat tužší přední křídla a skrývat verzi, která by mohla vzbudit podezření.

Martin Trenkler

Testovat se bude v obou pátečních trénincích, přičemž týmy se smějí vrátit k nastavení bez referenčních bodů a bez dodatečné kamery od začátku třetího tréninku.

Ještě není známo, které stáje budou na toto pozorování vybrány, ale v principu všechny top týmy si hrají s flexibilitou komponent. Některé však do větší míry než jiné, podotýkali v posledních týdnech zástupci Red Bullu.

Červení býci se tak konečně dočkali. Samozřejmě samotné analyzování flexibility ze strany FIA ještě automaticky neznamená, že uvidíme i nějakou změnu pravidel či novou technickou direktivu, ale je to důležitý krok, který by k tomu nakonec mohl vést.

Regulační orgán bude mít v podstatě celou letní přestávku, aby nasbíraná data vyhodnotil a v případě potřeby připravil novou technickou direktivu, kterou by specifikoval nové statické testy předních křídel.

Související zprávy

Diskuze