AMuS: Red Bull si opět stěžoval, tentokrát na brzdy McLarenu
Formule 1 se nám v této sezóně doslova proměnila před očima. Dva roky dominance Red Bullu jsou za námi a když se potvrdí nejnovější informace obvykle velmi dobře informovaného Auto Motor und Sport, definitivně nám začala bitva o titul se vším všudy. Jak se zdá, obhájci titulu mají podezření, že inženýři ve Wokingu našli fintu, která se podílí na jejich skvělé práci s pneumatikami.
Byly to dva roky dominance, kdy Red Bullu naprosto nezáleželo na chybách druhých či jejich vlastních. Strategické přehmaty, nesprávné nastavení či zaváhání pilotů byly v podstatě zanedbatelné. Díky nadřazenosti monopostů RB18 a RB19 byl vítěz téměř bez výjimky jen jeden. Podobně nám začala i sezóna 2024, ale její průběh přinesl nečekaný zvrat.
McLaren, Ferrari a nově i Mercedes se dotáhli. Red Bull má nadále bodový náskok, ale zlepšení konkurence se časově dokonale kryje s největším propadem formy Sergia Péreze. To vše dámy a pány v Milton Keynes znervózňuje.
Stále si někdo stěžuje
Podle čeho poznáte, že se bojuje o hodně? Přece podle nejnovějších spekulací o posledních „vychytávkách“ jednotlivých týmů. Nedávno jsme psali o flexibilních křídlech konkurentů Red Bullu – i s touto informací přišel jako první Auto Motor und Sport –, které se neměly líbit lídrům šampionátu (tento tým je, mimochodem, z historického hlediska přímo průkopníkem při využívání této mezery v pravidlech, které FIA zkrátka nikdy zcela nezamezí), teď se mluví o brzdách McLarenu.
Nejprve si však řekněme, že stížnosti a ukazování prstem nejsou ve Formuli 1 neobvyklé. Dokonce i během dominantní sezóny 2023 se objevily různé zvěsti, i když nekolovaly s takovou intenzitou jako v letošním roce.
Loni jsme zde měli stížnosti na používání přehnaného množství izolačního materiálu mezi podlahou a spodní částí monopostu, který měl za úkol ochránit desku – mezi podezřelé tehdy patřil i Red Bull. FIA zakročila a vydala technickou direktivu. Ještě intenzivněji se mluvilo o ohebnosti předního křídla Aston Martinu. I tento tým musel provést změny a lépe upevnit přední křídlo k nosu. „Kdyby se tehdy nezhoršily jejich výsledky, nikdo by si toho nevšiml,“ vzpomíná na tuto epizodku z dnešního pohledu německý Auto Motor und Sport.
Red Bull vrací úder
Asi nepřekvapí, že letos se soustředí nemalá pozornost na McLaren. Tento tým doplácí na svou nezkušenost a v závodech to je vidět při nejrůznějších chybách. Nyní se zřejmě musí vyrovnat s dalším aspektem boje v čele – stížnostmi soupeřů. Stáj z Wokingu má podle Auto Motor und Sport v hledáčku jejich nejbližší konkurent.
Všechno to začalo kauzou ohebných křídel. „Už na závodě v Imole se objevily stížnosti, že lišty na předním křídle McLarenu se pod určitým náporem ohýbají, aby se v rychlých zatáčkách přesunulo vyvážení monopostu více dozadu. Samozřejmě, všichni to dělají, ale na vkus Red Bullu to McLaren, Ferrari a po nasazení nového předního křídla v Monaku i Mercedes trochu přehánějí. Jelikož všechna křídla prošla zátěžovými testy FIA bez problémů, federace neviděla důvod k zásahu. Aston Martin následoval stanovený příklad s podobným křídlem a v Silverstonu následovalo zlepšení výkonnosti,“ uvedl Auto Motor und Sport.
Teď to prý Red Bull zkouší znovu, ale z jiné strany. Tým se zaměřil na schopnosti McLarenu při práci s pneumatikami. Paradoxně to bylo právě v Imole, když jsme z první řady sledovali, jak dobrý je monopost MCL38 v pozdější fázi stintu, zatímco Red Bull se stále více propadal.
Red Bull prý podezřívá svého konkurenta, a podle mnohých nejrychlejší vůz na roštu, z využívání dodatečných děr v brzdových bubnech, které zakrývají brzdový kotouč. Často je vidíme při výměně pneumatik v boxech nebo v garážích během tréninku, když nejsou nasazeny pneumatiky.
Dodatečná díra zakrytá páskou
Auto Motor und Sport avizuje nejnovější spor jako dobrý příklad toho, jak intenzivně se týmy navzájem špehují. „Red Bull nedávno odhalil na předním a zadním ventilačním brzdovém bubnu McLarenu MCL38 dodatečný otvor, který by tam neměl být. Předpokládá se, že je to vstup pro kabeláž k čidlu teploty brzd. Tato hodnota je mimořádně důležitá, protože teplota ráfků a pneumatik se reguluje prostřednictvím brzdových kanálků,“ napsal AMuS.
„Red Bull měl podezření, že McLaren mohl vytvořit další, a nepovolený, chladicí kanál. McLaren v Miami, Imole a Barceloně porazil Red Bull při práci s pneumatikami a tato disciplína byla v posledních sezónách dominantou obhájců titulu. Čím starší pneumatiky, tím rychlejší McLaren. Dříve však platil pravý opak,“ uvedl Auto Motor und Sport.
Proč je to takový problém? Pravidla povolují týmům, aby si během tréninků dělaly, co chtějí. Můžete například umístit do brzd dodatečné senzory pro sběr dat. Když však začne sobotní kvalifikace, všechny monoposty musí být ve stoprocentním souladu s pravidly.
„Podle pozorovatelů Red Bullu však zůstaly v některých závodech kanály otevřené. Stížnost Red Bullu vedla FIA k tomu, aby se na problém blíže podívala. Na posledních dvou víkendech byly tyto dvě díry uzavřeny v souladu s pravidly, i když je McLaren velmi jednoduše přelepil lepicí páskou a splnil požadavky pravidel. Jelikož výhoda McLarenu z hlediska opotřebení pneumatik nebyla v poslední době tak evidentní, soupeři jsou, přirozeně, toho názoru, že v minulosti to mohlo pomoci,“ uvedl německý magazín.
Je to však tak významné? I kdyby McLaren ztratil něco při práci s pneumatikami, na vlhké trati v Silverstonu se Norris i Piastri bez problémů přehnali přes Verstappena. V Rakousku zase měl britský závodník zcela jednoznačně lepší tempo a nebýt srážky, závod by pravděpodobně vyhrál. A co víc, AMuS tvrdí, že „kromě McLarenu to dělá i další tým“.
Aby se kruh uzavřel, německý magazín připomíná, že pod drobnohledem soupeřů je i Red Bull. Vzpomínáte si ještě na slova Charlese Leclerca po Imole, že soupeři „dělají něco s baterií“? A vzpomínáte si, jak se Max Verstappen přehnal kolem George Russella ve Španělsku či kolem Landa Norrise v Silverstonu? Britský závodník marně zápasil s maximálkou RB20 také v Rakousku. „Panuje podezření, že Red Bull překonává své soupeře při manažování energie z baterie v určitých fázích. Red Bull údajně získává v kvalifikaci čas na své soupeře mezi startovní čarou a první zatáčkou,“ uvedl AMuS.
Leclercova slova potvrzují, že soupeři něco tuší, nebo mají alespoň nějaká podezření. Nevíme však, co se skrývá za touto tajemnou fintou Red Bullu.