logo F1zpravy.czF1online.sk

Brown by přivítal, kdyby měli stáje a jejich krátkozrací šéfové menší pravomoci

Po štarte VC Veľkej Británie 2024
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala13. 7. 2024

Pravidla Formule 1 ještě nejsou dokonalá a jednotlivé strany neustále přinášejí návrhy, jak je zlepšit. Často se ale podle Zaka Browna stane, že ani dobré návrhy neprojdou pro krátkozrakost některých týmů. Přivítal by proto, kdyby se systém řízení Formule 1 mírně upravil.

Podle Zaka Browna totiž někteří šéfové týmů nehlasují podle svého přesvědčení či jakési vize, ale jen podle toho, co jim z krátkodobého hlediska přinese výhodu a větší zisk. Skvělou ukázkou má být přístup bývalého šéfa Alpinu Otmara Szafnauera, který v téže věci hlasoval dvakrát přesně naopak podle toho, jak se mu to hodilo.

„Na setkáních šéfů týmů to občas vypadá dost trapně,“ prohlásil Zak Brown. „Například, když před dvěma lety měl Lando mnoho trestných bodů, tak jsme poukázali na to, že většina jeho trestných bodů nebyla za ‚nebezpečné‘ jednání. Otmar [Szafnauer] byl tehdy totálně proti. Zřejmě všichni chtěli, aby Lando dostal zákaz startu.“

K udělení zákazu startu je třeba nasbírat dvanáct trestných bodů. Norrisovi chyběly dva. „O dvanáct měsíců později na tento limit narazil Gasly. Otmar tehdy poukázal na přesně to samé, co i my. Tak mu říkáme: Člověče, vždyť jsi proti tomu hlasoval! On ani nevěděl, kdy proti tomu hlasoval. Toto není zdravý přístup. Jeden rok by vám to mohlo pomoci, druhý rok zase uškodit.“

„Ze systému bychom měli vyhnat tento přístup ‚co se mi dnes hodí víc‘. Měli bychom udělat krok zpět a nechat FIA s Formulí 1 regulovat sport v jeho vlastním zájmu. Jednou něco získáte, jednou ztratíte,“ pokračoval generální ředitel McLarenu. „Možná z krátkodobého hlediska i na něco doplatíme, protože bychom to chtěli zablokovat.“

Podobně zase velké týmy blokovaly žádost Williamsu o navýšení stropu pro kapitálové výdaje a přestavbu zanedbané infrastruktury. Nechtějí se totiž vzdát výhody, kterou získaly před zavedením stropu, když investovaly o desítky milionů více do svých továren. Čím déle bude takovému Williamsu trvat, než postaví špičkovou továrnu na úrovni Red Bullu, Ferrari či Mercedesu, tím lépe pro top týmy.

„Věřím však, že my v McLarenu chceme závodit férově, ve sportovním duchu a se stejnými podmínkami. To znamená, že někdy to vypálí ve váš prospěch, jindy proti vám. Z dlouhodobého hlediska jsme však součástí sportu, který je o férovosti,“ vysvětluje filozofii McLarenu. „Myslím si, že pokud má každý stejné podmínky, tak je to pro sport přínosné. Všichni budeme vítězi.“

Nahradit supervětšinu obyčejnou nadpoloviční?

Brzy se bude podepisovat nová Concordská smlouva, ve které jsou zakotvena i pravidla hlasování. Dnes například platí, že pokud chce FIA změnit pravidla na následující rok později než v dubnu, tak potřebuje „supervětšinu“, tedy 28 z celkového počtu 30 hlasů. Po deset hlasů má FIA a FOM, zbývajících deset mají stáje. Aby tedy nějaké pravidlo prošlo, proti nesmí být více než dva týmy. Stačí přitom, aby dodavatel pohonných jednotek zatlačil na své zákazníky a je po snahách.

Brown navrhuje, aby se pojem „supervětšiny“ zrušil a nahradil obyčejnou většinou. „Přivítal bych, kdyby měly týmy menší pravomoci. Stále by měly své hlasy prostřednictvím hlasování, ale byl bych rád, kdybychom se zbavili většinových hlasování a měli jednoduchou nadpoloviční většinu, protože jednou se každý s každým dostane do konfliktu. Musíme vrátit více moci Formuli 1 a FIA, aby dělaly, co je dobré pro tento sport. Myslím si, že někdy jsme my naším největším nepřítelem.“

Po víkendu v Rakousku řada pilotů zhodnotila, že pravidla jsou příliš složitá. Jezdci by si měli do kokpitu nosit příručku a metr, aby dokázali na trati rozhodnout, které pravidlo má platit pro kterou situaci. Podle Zaka Browna to souvisí s tím, že „sami příliš komplikujeme, co chceme od aut a co chceme od pravidel“. „Něco se stane a pak strávíme obrovské množství času, abychom to vyřešili do nejmenších detailů, ale nemyslíme na vedlejší důsledky.“ Kdyby o všem rozhodovala FIA, možná by snáze našla systém, který by byl přehlednější a jednodušší.

Generální ředitel McLarenu zároveň trvá na tom, že FIA by měla pokračovat ve své filozofii trestat samotný prohřešek a ne to, jaký bude mít dopad. Někdy totiž i ten nevinný dotek může způsobit vypadnutí obou, jindy i agresivní naražení do kol soupeře nemusí zanechat žádné škody.

„Myslím si, že bychom měli konzistentně aplikovat pravidla bez ohledu na důsledek. Podívejte se na Rakousko a ten desetisekundový trest. Snadno se mohlo stát, že by z toho byly přinejhorším šmouhy na bočnicích. Nakonec to dva chlapce stálo závod, jeden nezískal ani bod. Nemůžete však zpřísnit trest kvůli tomu, co se stalo. Je třeba trestat incident,“ vyhlásil Brown.

„Někdy se zamýšlím, jak je možné, že jsme tak dlouho dokázali závodit bez těchto věcí a kontroverzí?“

Související zprávy

Diskuze