logo F1zpravy.czF1online.sk

Od července platí nové limity na větrný tunel. Jak jsou na tom jednotlivé týmy?

Aerodynamické senzory na aute Landa Norrisa
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala11. 7. 2024

Po prvních šesti měsících roku se opět mění alokace jednotlivých týmů ve větrném tunelu a také prostor pro počítačové simulace CFD. Co to znamená pro jednotlivé týmy, kdo bude mít na vývoj nejvíc a kdo nejméně prostoru?

Formule 1 jde i o to, aby si byly týmy vyrovnané. Proto zavedla systém, který omezuje vývojové možnosti jednotlivých týmů ve větrném tunelu a při počítačových simulacích aerodynamiky. Aby se pole skutečně vyrovnávalo, nejvíce času dostává nejslabší tým, zatímco stájím v čele jsou „přistřihována křidélka“.

Tyto alokace se mění vždy po šesti měsících. V první polovině sezóny dostávají týmy prostor podle konečného pořadí šampionátu z předchozího roku, ve druhé polovině roku zase podle průběžného pořadí k 30. červnu.

Haas jako tým na sedmém místě konstruktérského šampionátu získá přesně základ alokace pro toto období (od 1. července do 31. prosince 2024). Pro americký celek to znamená, že může strávit 80 hodin čistého času ve větrném tunelu se zapnutým větrem, přičemž v něm může otestovat 2000 různých konfigurací komponentů.

U počítačových simulací zase může spotřebovat 6 000 000 AUh, což je jednotka (tzv. Alokační jednotka, Allocation unit) definovaná v pravidlech F1 jako celková výpočetní kapacita, kterou tým smí využít pro simulace. Ve vzorci pro její výpočet figuruje počet jader procesorů, jejich maximální taktovací frekvence a uplynulý čas.

Ve skutečnosti tak má každý tým k dispozici přesně určený počet taktů procesoru, které lze využít. Výhodou speciálně zavedené jednotky je to, že de facto nezáleží na použitém hardwaru. Každý tým má přesně stejný prostor.

Tento systém pomůže Formuli 1 dosáhnout toho, čeho si umínila, ale prostor pro inovace a zlepšení zde stále je, míní George Russell z Mercedesu. Vítěz závodu ve Spielbergu upozornil na to, že přidělovat časy ve větrném tunelu podle pozice není nejvhodnější. Kdyby se však prostor přerozděloval podle získaných bodů, mnohem adresněji by pomohl týmům, které ztrácejí nejvíce. Na druhé straně absolutní dominátor by měl v dalším období větší handicap.

„Ta věc s větrným tunelem je opravdu dobrá, ale v tuto chvíli je postavena na pozicích a ne na bodech,“ vysvětluje George Russell, jak by se dal systém vylepšit. „Red Bull získal dvakrát tolik bodů jako tým na druhé příčce v konstruktérech, ale rozdíl v alokaci větrného tunelu je stejný jako mezi druhým a třetím místem.“

„Mercedes a Ferrari loni dělily jen tři body, takže možná by týmům pomohlo se rychleji dohnat, kdyby to bylo postaveno na bodech a ne pozicích v šampionátu,“ míní britský závodník.

Alokace ve větrném tunelu se budou opět přepočítávat po skončení sezóny a budou platit od 1. ledna do 30. června 2025.

Související zprávy

Diskuze