McLaren podal protest. FIA ho odmítla a smazání Piastriho času nevysvětlovala
McLaren se po skončení kvalifikace rozhodl podat protest. Komisaři měli rozhodovat o tom, zda byl jejich verdikt správný, spravedlivý a objektivní, ale nakonec jsme na rozuzlení tohoto zajímavého případu čekali marně. Komisaři protest nepřijali a označili ho za nepřípustný.
Papájový tým se hned po smazání času Oscara Piastriho začal bouřit. Po týmové poradě se Andrea Stella vydal do kanceláře komisařů, kde se dožadoval vysvětlení. To ho neuspokojilo, protože se McLaren rozhodl podat oficiální protest. Pokud by uspěl, Australan by se vrátil na původní třetí příčku.
„Obyčejně velmi podporujeme FIA a uznáváme, že každý se snaží odvést co nejlepší práci,“ řekl na margo Piastriho penalizace šéf týmu Andrea Stella. „V tomto případě jsme však nemohli souhlasit s tím, že monopost byl nepochybně za limity trati.“
Na zveřejněném záběru z přímého přenosu nebylo vidět levé zadní kolo Oscara Piastriho, na co už máme precedens: Loni na VC USA nedošlo k mazání časů, protože FIA neměla k dispozici takové snímky, které by jednoznačně dokázaly, že monopost byl za bílou čarou všemi čtyřmi koly. Nepomohlo ani to, že z palubních záběrů to bylo ve více případech zjevné.
Je však pravděpodobné, že FIA měla ve Spielbergu k dispozici také záběry z jiných úhlů a bezpečnostních kamer.
McLaren měl však pochybnosti o kvalitě těchto záběrů, ale i jejich objektivním použití. „Šlo nám o objasnění. Chtěli jsme se podívat na důkazy, podle kterých byl monopost ‚bez žádných pochybností‘ za hranicemi trati,“ vysvětloval Stella. „Nemohu říci, že by byla uspokojena podmínka ‚žádných pochybností‘.“
„Existuje zde pár principů. První je, že použitý systém musí mít adekvátní rozlišení, a druhým je, že metodika u jednoho auta musí být aplikovatelná na všechna auta. Pokud u daného monopostu použijete záběr z vrtulníku, musí být dostupný pro všechna auta,“ podotkl šéf McLarenu.
Záběry z vrtulníku nesmí být použity
Určitě si ještě vzpomínáte na zmíněnou Velkou cenu USA 2023, na které Haas podal žádost o přezkoumání rozhodnutí – a to v souvislosti s četnými porušeními traťových limitů v šesté zatáčce. FIA tehdy tento protest zamítla, ale přinesla důležité vysvětlení.
Komisaři v předmětné šesté zatáčce nemazali časy proto, že kamera nebyla správně natočena a nesnímala tu část zatáčky, kde k porušením docházelo. Palubní záběry zase nelze považovat za relevantní, jelikož na nich není vidět dotčené zadní kolo. Haas proto pracně zkoumal palubní záběry monopostů vzadu, ze kterých se už v mnoha případech dalo jednoznačně posoudit, zda je auto vpředu mimo trať nebo na ní.
FIA tehdy zareagovala, že ani tyto záběry nelze použít. „Jelikož palubní záběry jsou užitečné pouze při ověřování porušení pravidel monopostu, který je před kamerou, a nikoli monopostu, kterému kamera patří, komisaři mají zato, že nemohli přesně a konzistentně zhodnotit, zda došlo k porušení pravidel v případě každého auta a v každém kole,“ uvedla čtveřice rozhodčích, kteří měli „službu“ během VC USA. „Anekdotické použití záběrů z následujícího monopostu, které mohou nebo nemusí být k dispozici v případě potenciálního porušení pravidel daného auta v kterémkoli čase, nesplňuje podmínky přesnosti a konzistentnosti důkazu.“
Pokud má McLaren podezření, že FIA v některých případech využívala záběry z vrtulníku a skutečně by tomu tak bylo, tak podle verdiktu z VC USA neměly být vůbec brány v úvahu. Vrtulník se totiž během celé kvalifikace nevznášel nad šestou zatáčkou a nesnímal přejezd každého auta. Můžeme tedy říci, že „nesplňuje podmínky přesnosti a konzistentnosti důkazu“.
Jednoznačně neobstojí ani tvrzení, že McLaren pravým zadním kolem vyjel až na štěrk. FIA totiž oficiálně negarantuje, že v každém bodě dané zatáčky je obrubník široký přesně dva metry. Neumíme stoprocentně vyloučit, že na daném úseku nemá jen 1,9 metru.
McLaren protestovat ani nemohl
Je proto škoda, že jsme se nedočkali vysvětlení a případně i samotného záběru, na jehož základě ředitelství závodu smazalo Piastriho čas. FIA totiž rozhodla, že protest je nepřípustný; ať to zní jakkoli absurdně, podat protest vůči smazání měřeného času není možné bez ohledu na to, jak velké pochybnosti má potenciálně poškozená strana. Rozhodnutí FIA je v této věci „svaté“, dokud ho sama nezmění.
Na druhé straně se však McLaren dopustil i několika procesních pochybení, pro která komisaři protest nepřijali. Britský tým například podal protest správci okruhu a ne předsedovi komisařů; v protestu se neodvolával na žádné relevantní pravidlo; nespecifikoval, vůči komu tento protest podává a nakonec protest neobsahoval zdůvodnění. Všechny tyto věci však v protestu podle Mezinárodního sportovního kodexu nesmí chybět.