logo F1zpravy.czF1online.sk

S posuzováním traťových limitů v Rakousku pomůže i umělá inteligence

Obrubníky a štrk na Red Bull Ringu
© FIA
Milan Kubala
Milan Kubala27. 6. 2024

Organizátor Velké ceny Rakouska si po loňském fiasku s traťovými limity dal záležet na tom, aby se už nezopakovalo. Před víkendem představil pár klíčových změn, které by měly předejít záplavě smazaných časů. Zajímavostí je, že mu pomůže i umělá inteligence.

Ředitelství závodu mělo po loňském závodě co dělat, aby na kamerových záběrech zkontrolovalo více než 1200 potenciálních překročení limitů trati. Za prohřešky rozdali až 100 trestných sekund. Přirozeně, okruh po víkendu čelil ostré kritice a Formule 1 ho požádala, aby situaci vyřešil.

Absence štěrkových zón lákala jezdce vyjet až za bílou čáru a získat cenné setiny. (DPPI/FIA)

Vzhledem k tomu, že Red Bull Ring je dějištěm i motocyklových závodů, organizátor nemohl sáhnout po prostém řešení a problémové výjezdové zóny za zatáčkami 9 a 10 zasypat štěrkem. Podle ředitele závodu Nielse Witticha však našel „perfektní“ řešení.

Za bílou čarou se nově nachází obrubník a následně 2,5metrový štěrkový pás, který každého jezdce odradí vyjet za bílou čáru. Na štěrku totiž ztratí čas. Co je ovšem důležité, organizátor před příchodem série MotoGP jen štěrkový pás odstraní a opět nahradí asfaltem.

Kromě toho je třeba zajistit, aby se mezi bílou čáru a štěrkovou zónu nevešel celý monopost. Jelikož tento prostor je široký jen 1,5 metru a ne dva metry jako na jiných okruzích, ředitelství závodu se toho nemusí bát. Poznamenáme, že šířka současného auta F1 je přesně dva metry. Juniorské šampionáty mají o něco užší auta (F2 – 1,9 metru, F3 – 1,885 metru), ale ani ty se do prostoru nevejdou.

Kromě toho bude ředitelství závodu asistovat i umělá inteligence a software pro analýzu videozáznamu. Vedle bílé čáry můžeme vidět také úzký modrý pás, který bude rozhodující pro novou technologii. Pokud při jízdě daného monopostu zpozoruje, že na vnější straně od kola se objevila modrá barva, incident automaticky nahlásí ředitelství závodu i s krátkým sestřihem. O samotném smazání času tak bude stále rozhodovat člověk. FIA bude mít k dispozici pět zaměstnanců ve vysunutém operačním středisku v Ženevě.

FIA

„Považujeme to za perfektní přípravu,“ říká Niels Wittich před startem víkendu. „Od pilotů zatím dostáváme pozitivní zpětnou vazbu, protože to ukončí všechny debaty o tom, zda jezdci získali nebo nezískali čas. Vidím to pozitivně, že s traťovými limity nebudeme mít žádné problémy.“

K posunu bílých čar došlo i v zatáčkách 4, 6 a 8 tak, aby se mezi bílou čáru a štěrkovou zónu nevešel monopost. V první a třetí zatáčce zase budou číhat vysoké „klobásové“ obrubníky.

FIA věří, že řešení s úzkým štěrkovým pásem se osvědčí a osvojí si jej i jiné okruhy. „V blízké budoucnosti v to doufáme. Je to řešení dobré jak pro motorky, tak i pro auta. Pro okruhy bude snadné si takové nastavení ponechat.“

Wittich zmínil předposlední zatáčku v Austinu jako dalšího potenciálního kandidáta na zavedení úzkého štěrkového pásu.

FIA

Související zprávy

Diskuze