logo F1zpravy.czF1online.sk

Dobré zprávy pro soupeře Red Bullu: FIA nebude řešit flexibilitu předních křídel

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala23. 6. 2024

Ve Formuli 1 jsme zvyklí na to, že když se začne zneužívat nějaká šedá zóna či zacházet v některé oblasti pravidel až na hranu, tak se vyjádření představitelů dotčených týmů nesou v duchu zamlžování, odklánění pozornosti či ukazování prstem na druhé. Tentokrát týmy otevřeně přiznávají, že se s flexibilitou předních křídel snaží přelstít pravidla, ale FIA se stejně nechystá zasáhnout, píší zahraniční média.

Testování flexibility předních křídel je nastaveno velmi jasně. Zatím každý monopost v této sezóně zvládl tyto kontroly, a tak by měl být v pořádku. Pozorovatelé však hlásí, že některá přední křídla se přece jen ohýbají více než jiná. Technický ředitel Mercedesu James Allison už přiznal, že jedno z těch křídel patří jeho stáji.

„Takové maximálky můžete dosáhnout jen v případě, že se přední křídlo aerodynamicky deformuje,“ zdůraznil o víkendu Helmut Marko, kterého zaujala rychlost stříbrných šípů na rovinkách. „Zdá se, že Mercedes a McLaren mají přední křídla, která splňují pravidla, protože prošla technickými kontrolami. V závodě se však ohýbají více, než povolují pravidla.“

Poslední věta doktora práv se může jevit jako nepřímý odkaz. Ujišťuje však, že jím není. „Tohle určitě není nelegální, jen tlačí na hranu. Je to nekonečný boj mezi týmy a FIA.“

Před propuknutím tohoto tématu se zmiňovalo, že Red Bull neoficiální cestou požádal FIA o kontrolu a monitorování předních křídel soupeřů. Snaží se červení býci alespoň politicky přibrzdit konkurenci? „My jsme si na ně nestěžovali, jen jsme si toho všimli. Jejich auto je najednou na rovinkách mnohem rychlejší. Vidíme, kde se ta rychlost nabrala. Auto však prošlo všemi kontrolami, takže v tomto ohledu je to OK.“

Takové hry s materiály v minulosti nejednou vyústily ve zpřísnění testů. Vzhledem k tomu, že některé týmy z toho profitují, by teoreticky mohla následovat podobná reakce ze strany FIA. Podle magazínu Autosport ale FIA chce zatím nechat událostem volný průběh. Vůči konstrukci předních křídel nemá výhrady.

Bez flexibility už s dobrými výsledky nepočítejte

Týmy tak zatím dostávají razítko na pokračování vývoje v této oblasti. Výkonnostní inženýr Ferrari Jock Clear konstatuje, že využít naplno flexibilitu komponentů je klíčové z hlediska konkurenceschopnosti.

„Není pochyb o tom, že pokud chcete být rychlí, musíte to udělat, pokud víte, co tím myslím,“ vyjádřil se Jock Clear. „Zkoumáme vše, co se nám nabízí v rámci pravidel. Není rozdíl mezi předním křídlem, zadním křídlem, podlahou či něčím dalším. Je to zkrátka vývoj.“

Podle šéfa Mercedesu Tota Wolffa se všichni snaží jít při návrhu komponentů až na hranu. Pro Formuli 1 je to přirozené. „Přední křídla dnes hrají velkou roli, to je jasné. Elasticita aerodynamiky hraje důležitou roli, ale také podlaha. Podle mě jde o kombinaci těchto věcí. Můžete mít přední křídlo, které projde testy a ohýbá se jako banán, ale zbytek auta s tím nemusí dobře spolupracovat.“

„Všichni se snaží posouvat hranice v rámci pravidel. Nám se to podařilo během posledních tří závodů na té správné straně pravidel. Věříme, že jsme udělali velký krok vpřed se všemi aerodynamickými součástkami, které jsme od té doby představili,“ dodává Wolff, který naznačil, že Mercedes se měl snad vydat touto cestou už dříve. „Možná jsme se ocitli na opačné straně toho, jak jsme to měli dělat s křídly a podlahami.“

Kdysi ostatní ukazovali na Red Bull, nyní ukazuje prstem rakouský tým

Ve Formuli 1 si mohou jednotlivé strany zcela rychle vyměnit pozice. Red Bull už od nepaměti zacházel při flexibilitě komponentů do extrémů a musel čelit kritice ze strany soupeřů či dokonce zásahům FIA. Nyní je na druhé straně břehu.

Podle Helmuta Marka je to přirozenou součástí Formule 1. „Tohle byl vždy problém a v jistém období to mělo dopad na téměř každý tým,“ vzpomíná bývalý závodník a vítěz 24-hodinovky Le Mans. „Jednou některé týmy obviňují druhé, pak ti vzadu obviňují ostatní. Toto je normální hra a vždy jí byla, odkdy jsem ve Formuli 1.“

Související zprávy

Diskuze