logo F1zpravy.czF1online.sk

Alonsovo kolo kariéry: Simulace nám předpověděly 24. místo za HRT a Marussií

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala22. 6. 2024

Kdo si ještě vzpomíná na to, jak Aston Martin v úvodu loňského roku pravidelně bojoval o pódia? Podle formulových měřidel je to už dávná historie. Od té doby se toho opravdu hodně změnilo, včetně vyjádření Fernanda Alonsa. Stále častěji je cítit jistou nespokojenost dvojnásobného šampiona s výkonem monopostu. Zatím to však dokáže brát i s jistou dávkou humoru. O jednom z nejlepších kol kariéry však mluví s plnou vážností.

Ani jeden monopost Aston Martinu nedokázal postoupit do třetí části kvalifikace. Lance Stroll přidával fialové sektory akorát tak na začátku Q2, když byl na trati sám, ale ani Fernando Alonso to nevytáhl mnohem výše. V autě sice našel o dvě a půl desetiny víc, ale na TOP10 to bylo málo. Namísto něj postoupili oba Alpiny.

Fernando Alonso po kvalifikaci prohlásil, že zajel jedno z nejlepších kol své kariéry. Nechyběla však ani uštěpačná poznámka jako jakási vzpomínka na jeho působení v McLarenu. „Simulace nám předpověděly, že skončíme na 24. místě za HRT a Marussií. Pokud mám být upřímný, to kolo v Q2 patří mezi pět nejlepších kol mého života.“

Z tohoto pohledu je Španěl se svým výkonem a výsledkem „spokojen“. Mohlo to být přece mnohem horší. „Říct něco takového před domácími tribunami bolí, ale před kvalifikací byly naše předpovědi pesimističtější. V Q1 jsme se dokonce rozhodli jednomu autu nasadit tři měkké sady pneumatik, což poukazuje na to, že nepřekypujeme optimismem.“

Z jedenáctého místa se po započtení trestu pro Sergia Péreze stane desátá příčka, a to je „dobrý výsledek“. Alonso teoreticky mohl postoupit i do TOP10, kdyby v páté a jedenácté zatáčce nebyl tak daleko od apexu. Vyždímat z auta 0,019 sekundy nebylo nereálné. „Věděli jsme, že to na této trati bude nesmírně těsné. Myslím si, že v Rakousku to bude platit dvojnásob, protože časy se budou pohybovat na úrovni 1:04 a 1:06.“

Alpine se zvedá, Aston Martin padá

Otázka je, s kým bude Aston Martin bojovat o tyto zlomky sekund na následujících velkých cenách. Zdá se, že Alpine pomalu dobíhá soupeře ze Silverstonu, či dokonce předbíhá? „V Monaku byl Alpine před námi a velmi blízko v Kanadě. Tady jsou před námi o polovinu desatiny. Neustále se zlepšují a my se zřejmě zhoršujeme. Kombinace těchto dvou věcí není moc dobrá.“

Lance Stroll po zisku čtrnáctého místa kvituje slova svého týmového kolegy. „Věděli jsme, že to bude náročná kvalifikace. Postup do Q2 byl maximem. Autu zkrátka chybí rychlost k tomu, aby na této trati dokázalo bojovat s top týmy.“

Mnohem lepší to zřejmě nebude ani na dalších víkendech této trojičky. „Bude nás to bolet tady, stejně v Rakousku a Silverstonu,“ předpovídá Alonso. „Musíme nadále sbírat body. Je jedno, zda za sedmé, osmé nebo deváté místo. V těchto těžkých časech se nesmíme vzdávat.“

Nejbližší měsíc je třeba přetrpět

Těžké časy je třeba překonat, neboť po dešti vždy vyjde slunce. Kdy se ale rozjasní v případě Aston Martinu? Kdy uvidíme vylepšení, která by jej mohla posunout vpřed? „Doufejme, že před letní přestávkou. Tým nyní nasbíral množství informací o tom, co nám vyšlo a co se pokazilo. Netýká se to jen letos, ale i druhé poloviny minulé sezóny. Máme pár nápadů, jak vylepšit naše výkony. Musíme však přetrpět následující tři nebo čtyři závody.“

„Máme plán. Uvidíme, jestli nás dovede k lepším výsledkům,“ pokračoval Španěl, kterému však i případ Racing Bulls připomíná, že samotná vylepšení někdy nepřinesou požadované desetinky. „Ale cítím se sebevědoměji než v posledních měsících. Loni jsme měli první auto, které postavil náš nový technický tým. Vždy jsme se snažili autu dát více výkonu. Někdy jsme ho však nepřidali mnoho, jen jsme z něj udělali hůře ovladatelný monopost.“

Novináři na předsezónních testech v Bahrajnu konstatovali, že monopost Aston Martinu působí velmi uhlazeně a jezdit se v něm musí opravdu dobře. To je už dávno pryč. „Naše auto se v Bahrajnu chovalo jinak. Pak jsme představili první balíček a trochu jsme změnili charakteristiky auta. Trochu to umíme korigovat s nastaveními. Všechno chápeme stále lépe, ale pak přijde nový balíček a budeme zase v bodě nula. Nyní však máme plán.“

„Inženýři pracují spolu už půldruhého roku. Směrem do budoucna jsme v dobré pozici. Těším se, ale v motorsportu se počítá jen současnost a současnost je dnes, současnost je Barcelona. Samozřejmě, je to bolestivé, ale zůstávám klidný,“ doplnil Alonso.

Související zprávy

Diskuze