logo F1zpravy.czF1online.sk

Domenicali by hybrid nahradil ekopalivem: Museli jsme však vyslyšet automobilky

Monopost Mercedesu W14 v garáži, zadná časť odpojená od zvyšku auta
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala20. 6. 2024

Formule 1 se při sestavování motorových pravidel pro rok 2026 dopustila více chyb, které nyní způsobují problémy při koncipování šasi. Velké části formulové veřejnosti je přitom jedno, jaká technologie se nachází v útrobách monopostů, a ekologicky orientovaným příznivcům sportu by snad nemuselo překážet, kdybychom hybridní část nahradili něčím stejně ekologickým a zároveň divácky atraktivnějším. Generální ředitel Formule 1 Stefano Domenicali je pro.

V rozhovoru s německým magazínem Auto Motor und Sport ještě jasněji vzkázal, že v roce 2030 bychom se mohli rozloučit s hybridními motory a vydat se cestou uhlíkově neutrálních paliv. Ochutnávku něčeho takového jsme viděli například před pár týdny v Imole, kde Sebastian Vettel provětral Sennův McLaren z roku 1993. Jeho osmiválcový motor Ford byl upraven tak, aby fungoval i s ekologickým palivem. Jako bonus nabídl nádherný zvuk.

Stefano Domenicali si myslí, že v tuto chvíli by něco takového Formuli 1 vyhovovalo. „Podle mého osobního názoru by stačilo použít neutrální paliva,“ vyslovil se boss efjednotky a vysvětlil, proč pravidla vypadají jinak. „My jsme však museli brát ohled i na přání výrobců.“

„Věci se vyvinuly tak rychle, že kdybychom se rozhodovali dnes, mohlo by to vypadat jinak než před dvěma lety. Já nejsem inženýr, ale musím mít vizi, jak by sport mohl vypadat v budoucnosti. Umím si představit, že při další iteraci pravidel bychom se omezili na udržitelná paliva. Pokud bychom s nimi dokázali produkovat nulové emise, mohli bychom se koncentrovat na jiné aspekty trvalé udržitelnosti,“ pokračoval bývalý šéf Ferrari.

Pokud Formule 1 i v budoucnu přistoupí jen na přání automobilek, Domenicaliho „osobní názor“ bude jen dalším vyjádřením v zaprášených vydáních včerejších novin. Politice se totiž nedokáže vyhnout ani královna motorsportu.

„Vždy musíte vnímat i politické klima,“ vysvětloval rozhodovací proces Domenicali. „V některých chvílích nás žádali, abychom šli cestou čisté elektřiny. My jsme se drželi hybridního řešení a pak jsme si uvědomili, že s udržitelnými palivy bychom světu mohli ukázat i jiné technologie. Když se však psala motorová pravidla pro rok 2026, bez hybridu jsme nemohli zůstat.“

„Pro výrobce bylo tehdy důležité, aby se podíl elektrické části zvýšil. Dnes si možná myslí něco jiného, protože i svět si uvědomil, že existuje několik různých cest k udržitelnosti. Dnes si uvědomují, že náš přístup s palivy by jim mohl přinést užitek. Není to žádná náhoda, že více a více výrobců má zájem o Formuli 1. Víme, že vývoj ve Formuli 1 najde řešení na všechno. Pokud by cíl nebyl ambiciózní, inženýři by ho dosáhli už včera. Jen se podívejte na současná auta a jak se vyvinuly hybridní pohonné jednotky od roku 2014,“ připomněl také úžasnou tepelnou efektivitu moderních agregátů.

Ekologie, lehká auta i parádní zvuk?

Adrian Newey před pár dny prezentoval názor, že pokud chtěla být Formule 1 ekologická, neměla si postavit tak úzkou klec. Stačila by jí ekologická paliva, která v tuto chvíli ještě nejsou dostatečně rozšířena na to, aby dokázala nahradit fosilní paliva, ale efjednotka by mohla technologie v této oblasti posunout výrazně dál. Stala by se skutečným průkopníkem.

„Lidé si musí uvědomit, že palivo, které budeme využívat, nebude jen udržitelné, ale bude možné ho nalít do kteréhokoli cestovního auta, když ho trh bude schopen nabídnout za rozumnou cenu,“ hledí do budoucna Stefano Domenicali, ale netroufl si předpovědět, kdy to přijde. „V této chvíli je ten cíl ještě daleko, ale Formule 1 je známá tím, že dokáže toho dosáhnout hodně za krátký čas. To musí být naším odkazem.“

„Nechceme bojovat s elektrickými auty, ale raději otevřít lidem oči, že existují i jiné technologie, které nás mohou dostat do cíle. Musíme propagovat náš sport a ukázat všem, že Formule 1 je ve vývoji těchto paliv před všemi ostatními.“

Nyní však pozornost inženýrů bude rozptýlena. Část z nich se bude věnovat elektrické části motoru, část bude vyvíjet spalovací motor a ostatní zase nová paliva. Větší pokroky by se daly očekávat, kdyby se všechny inženýrské kapacity soustředily na jednu technologii a ji posunuly co nejdále.

A kromě toho bychom se těšili z atraktivního zvukového projevu a mnohem lehčích monopostů. Pokud bychom se vrátili k atmosférickým motorům, bez turba, MGU-K a baterií by hmotnost pohonných jednotek klesla ze 185 kilo přibližně na hranici 100 kilogramů.

„Auta a motory by byly opět lehčí a méně komplikované. A motory by měly opět dobrý zvuk, což je pro fanoušky důležité. Ale teď bychom se měli koncentrovat na další krok, ne na ten po něm,“ doplnil Domenicali.

Související zprávy

Diskuze