logo F1zpravy.czF1online.sk

Newey neschvaluje nová pravidla: FIA se nechala ovlivnit výrobci

Adrian Newey
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala19. 6. 2024

Na pravidla pro rok 2026 jsme už měli dostatek času utvořit si vlastní názor. Co na ně ale říká největší konstruktérský mozek současného motorsportu? Adrianu Neweymu je líto, že FIA zcela zapomněla na to, že ve Formuli 1 existuje i šasi, a že se v oblasti motorů neodvážila vydat jiným směrem než dosud.

Z pohledu elektrické části pohonných jednotek se technologicky moc měnit nebude. Přišli jsme sice o jednotku MGU-H, ale MGU-K zůstává zachována s tím rozdílem, že její výkon bude trojnásobný. Spalovací motor se bude muset přizpůsobit ekologickým palivům a novým předpisovým parametrům.

I přes tyto změny maximální výkon nových pohonných jednotek dosáhne až 1100 koní, ale zatím se nezdá, že by byl udržitelný. Samotný generátor MGU-K totiž nedokáže vyrábět tolik energie, aby jí bylo dost na celé kolo.

Baterii tak budou dobíjet i spalovací motory, předpovídá Adrian Newey. „Bude to zvláštní formule, jelikož motory budou po celou dobu zabírat naplno a fungovat jako generátory. Budeme si muset zvykat na to, že motory budou intenzivně pracovat i ve vlásence Loews,“ říká o nejpomalejší monacké zatáčce pro Motorsport Magazine.

„Motorová pravidla byla vytvořena a protlačena, aniž by se bral velký ohled na šasi,“ pokračoval ve svém kritickém hodnocení. „V této chvíli to vytváří dost velké problémy při hledání řešení, které by s tím dokázalo fungovat. Vzešla z toho jedna dobrá věc, kterou je podpora efektivnosti. Myslím si, že ať ji propaguje cokoliv, o popularizaci tohoto trendu se musí pokusit i s využitím Formule 1.“

Vedení F1 ve spolupráci s FIA se rozhodlo zalíbit automobilkám, ale zapomnělo na své fanoušky. „Zdá se, že FIA se nechala výrazně ovlivnit jedním nebo dvěma výrobci v naději, že se těmto výrobcům zalíbí, ale snad i přiláká jiné. Vzhledem k tomu, že Audi se připojí v roce 2026, tak v tomto směru bylo dosaženo částečného úspěchu. Nejsem si však jistý, že to stálo za kompromis při tom, čeho se dalo dosáhnout.“

Na prvním místě mají být fanoušci, ne automobilky

Pravidla šasi mohla být podle Neweyho i mnohem zajímavější než snaha všemi možnými prostředky kompenzovat nedostatek energie v bateriích. A co z toho bude mít Formule 1? I tak nemá žádnou záruku, že Audi v F1 zůstane déle než do roku 2030.

„Ve skutečnosti výrobci přicházejí a odcházejí s výjimkou Ferrari. Jádro tohoto byznysu tvoří týmy. Samozřejmě větším jádrem je pak obecenstvo,“ připomněl vedení efjednotky Newey. „Je proto klíčové, abychom přinesli dobrou show. Tato část celého mixu bývá dobře odměněna.“

„Tato sada pravidel momentálně působí trochu zvláštně. Je však příliš brzy pravidla odepisovat a prohlásit, že budou k ničemu. Jako konstruktér si při prvním pohledu utvoříte názor, zda budou dobrá, nebo budou špatná, ale pak musíte tento názor ignorovat a pustit se do nové výzvy,“ poznamenal.

Mohli jsme mít lehčí auta i skutečnou snahu o ekologii

Adrian Newey již zmínil jakýsi kompromis toho, co se dalo udělat pro fanoušky. Jednou z těchto oblastí je například snížení hmotnosti aut. FIA se v návrhu pravidel tváří, že auta budou o 30 kg lehčí, ale z velké části přesouvá na týmy břemeno toho, jak tyto kilogramy najít.

Kromě lehčích aut bychom podle Neweyho mohli mít také atraktivnější motory nejen pro diváka, ale i pro ekology. „Objevila se snaha odlehčit auta, ale pohonná jednotka je velmi těžká, takže toho nemůžete udělat tak mnoho. Zároveň je zde motivace udělat monoposty aerodynamicky efektivní, s čím plně souhlasím a podporuji to. Bohužel, ve světě motorsportu zase trpíme na stejné problémy s velmi přísnou a restriktivní sadou pravidel.“

Pokud je cílem Formule 1 skutečně hledat ekologická řešení a ne podřizovat se automobilkám s technologiemi, které se jim právě hodí, měla k tomu přistoupit jinak. „Obecně je zde snaha dosáhnout nulových emisí na výfuku do… nu, než se tento pohyblivý termín konečně ustálí. Podle mě je to nesprávné a upřednostnil bych následující přístup: Chceme, aby byly automobily méně škodlivé pro planetu, tak potřebujeme specifikovat jejich škodlivost pro planetu, nastavit široké limity a pustit se do práce namísto toho, abychom dosahovali nulových emisí výfukových plynů. To v podstatě znamená cestu elektřiny nebo vodíku, přičemž ani jedno z těchto řešení nenabízí takovou výkonnost, jakou bychom očekávali u formátu grand prix.“

„Pokud vlády budou trvat na nulových emisích ve výfukových plynech, tak to pro spalovací motory nevěstí nic dobrého. Pokud se však rozhodneme jít cestou uhlíkové neutrality, otevře nám to různé další možnosti. Zajímavým a rozšiřujícím se konceptem jsou biopaliva a ekopaliva. Zatím však není jasné, zda dokážou být i konkurenceschopné z hlediska cen. Než však budete trvat na nulových emisích výfukových plynů, nemůžete se pustit do těchto věcí,“ vzkázal Newey.

Související zprávy

Diskuze