logo F1zpravy.czF1online.sk

Red Bullu se nezdají flexibilní křídla soupeřů, FIA si prý před tím zakrývá oči

Predné krídlo Red Bullu, voda, dážď, mokrá trať
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala14. 6. 2024

Red Bull byl kdysi v padoku proslavený svými flexibilními komponenty, ale časy se mění. V zákulisí se pomalu otevírá nová kauza s flexibilními křídly, ale tentokrát na ni upozorňuje právě Red Bull, tvrdí reportér německého AMuSu Michael Schmidt.

V případě flexibilních komponentů týmy vedou věčnou válku s FIA. Tvůrci pravidel se snaží vymyslet testy, které znemožní týmům nasadit flexibilní komponenty, a zaměstnanci aerodynamických oddělení se zase snaží tyto testy chytře obcházet a flexibilitu za jistých okolností zachovat.

Pokud se totiž křídlo ve vysoké rychlosti začne ohýbat směrem dozadu, automaticky se sníží jeho odpor a maximální rychlost monopostu poroste. Díky tomu si zase inženýři mohou dovolit nasadit více přítlaku, protože na rovinkách za něj nezaplatí tak vysokou daň.

Podle moderátora podcastu Beyond the Grid a tiskových konferencí F1 Toma Clarksona se Mercedesu konečně podařilo takové přední křídlo připravit. „Nejsou absolutně žádné pochybnosti o tom, že Mercedes na posledních dvou závodech udělal obrovský krok vpřed,“ připomněl v podcastu F1 Nation zmrtvýchvstání německé stáje, které záhadně koresponduje s nasazením nového předního křídla.

Vlastně možná ne až tak záhadně. „Je to od toho nového… Technický ředitel James Allison vám bude říkat, že auto nikdy nezlepší jen jeden prvek, ale není pochyb o tom, že přední křídlo, které George nasadil v Monaku a se kterým oba jezdili v Montrealu, je lékem na jejich problémy.“

„A není pochyb o tom, že je za tím flexibilní přední křídlo. Samozřejmě, abyste se udrželi v mezích pravidel, přední křídlo musí ustát jistou zátěž. Není povolena flexibilita nad jistou předepsanou úroveň při dané zátěži. Nicméně, pokud křídlo projde testy, můžete si s ním dělat, co chcete.“

„Red Bull to trefil už velmi brzy po příchodu těchto pravidel. Myslím si, že od Rakouska se k němu přidal další tým (McLaren) a teď trefil do černého i Mercedes. Pro ně je nasazení toho předního křídla na auto jakýmsi osvícením,“ doplnil Tom Clarkson.

Red Bull byl dlouho průkopníkem nových pravidel a nečekalo se, že ho někdo tak rychle doběhne. Říká se totiž, že nikoho nepředběhnete tím, že jej začnete kopírovat. Helmut Marko ovšem naznačuje, že někteří soupeři již řešení červených býků dotahují do dokonalosti.

„Už jsme ve třetím roce současných pravidel a některé týmy nás začaly kopírovat,“ poznamenal Helmut Marko. „Někteří to kopírují lépe, než to můžete vidět v McLarenu. Ferrari také neustále vyvíjí. V McLarenu začínáme vidět ovoce práce našeho bývalého inženýra Roba Marshalla, který je už u nich devět měsíců.“

Mohou tedy soupeři dělat něco lepšího? Novinář Auto Motor und Sport Michael Schmidt po víkendu v Kanadě prozradil, že v Red Bullu se začínají dívat na své soupeře velmi podezřívavě až vyčítavě, ale také na FIA.

„Od Imoly se horlivě debatuje o předních křídlech. Toto téma otevírá Red Bull, který tvrdí, že přední křídlo se výrazně prohýbá zejména v McLarenu,“ prozradil Michael Schmidt. „Takový jev se však objevil i na Ferrari a nyní na Mercedesu.“

„Christian Horner mi řekl, že FIA si před tím ‚zakrývá oči‘ a tvrdí, že vše je v pořádku. Popravdě řečeno však všechna přední křídla procházejí technickými kontrolami, takže je to v pořádku, resp. legální,“ pokračoval německý reportér. Pravidla jsou v tomto směru poněkud komplikovanější.

V minulosti jsme byli svědky toho, že za jistých okolností nemusí stačit ani splnit zátěžové testy. V pravidlech totiž nebývá vždy uvedeno, že daná komponenta je považována za legální, pokud se neohne o více než X milimetrů, ale naopak. Pokud se ohne o více než předepsanou hodnotu, tak je nelegální. Jedná se o implikaci, ne ekvivalenci, takže i když součástka splní testy, ještě nemusí být v souladu s pravidly. Testy jsou jen jeden z nástrojů, jak odhalit porušení pravidel. Proto FIA během sezóny vydává technické direktivy, které jsou jakýmsi upřesněním pravidel.

Schmidt nakonec poznamenal totéž co Tom Clarkson. „Děje se následující: Přední křídla se velmi specifickým způsobem ohýbají. V každém týmu je to jinak. U některých stájí se ohýbají směrem ven, u jiných se zase klapky ohýbají směrem dovnitř [na vnitřní straně]. Cílem předního křídla je však snížit přítlak [a odpor] ve vysokých rychlostech.“

Flexibilní přední křídlo týmům nezíská dostatečně mnoho času k dobru, aby zaútočili na Red Bull. Pokračují však i v jiných oblastech a když se jednotlivé zisky sčítají, už to na červené býky může stačit. Nesmíme však zapomínat na to, že Miami, Imola, Monako a Montreal jsou specifické okruhy. Nejlépe prověří monoposty následující závodní trojice: Španělsko, Rakousko a Velká Británie.

Související zprávy

Diskuze