logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA chtěla ještě užší pneumatiky, ale odradilo ji 1100 koní

Pneumatiky Pirelli
© LAT Images/Pirelli F1 Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala13. 6. 2024

Monoposty by v roce 2026 měly být menší. V pravidlech se počítá se zúžením o 10 a zkrácením rozvoru kol o 20 centimetrů, ale užší by měly být i pneumatiky. FIA prozradila, že uvažovala o jejich výraznějším zúžení. Svůj postoj přehodnotila po zjištění předpovídaného výkonu pohonných jednotek.

Maximální výkon nových motorů nebude tím parametrem, za který by se mohli stydět. Mezinárodní automobilová federace totiž předpovídá, že bychom se mohli dostat až na hranici 1100 koní v nejvýkonnějším kvalifikačním režimu. Ve srovnání se současnými motory tak půjde o navýšení o přibližně 100 koní, v případě Alpinu kolem 150, jelikož francouzský tým popisuje motory Renault jako 950koňové.

„Navýšení bude o zhruba 100 koňských sil,“ prozradil šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis. „A i když se maximální výkon zvýšil, nebude jej možné udržet moc dlouho, protože velká část z něj je elektrická. Proto potřebujeme ke konci rovinek auta s menším aerodynamickým odporem, čehož tato pravidla dosáhla.“

Jak už prozradil Tombazis, problémem nových motorů nebude maximální výkon, ale udržet si jej po celý závod. Když totiž dojde energie v bateriích, z maximálních možných 1100 koní bude rázem jen kolem 600, o které se bude starat spalovací motor.

„Současná generace aut má příliš velký odpor, a proto bychom se současnými monoposty na konci rovinek zaznamenali snížení rychlosti. Věříme, že s novými auty jsme tento problém vyřešili,“ říká technik FIA a k jeho slovům bychom mohli dodat, že ačkoli jeden problém se podařilo vyřešit, několik dalších se objevilo například s aktivní aerodynamikou či rychlostí aut v zatáčkách.

Odpor monopostu by se však dal snížit i jinak, a sice užšími pneumatikami. Vpředu skutečně budou užší o 25 a vzadu o 30 milimetrů, ale FIA měla v plánu jejich výraznější zeštíhlení, dokud se neobjevily obavy z maximálního výkonu pohonných jednotek.

„Nechceme, aby byly pneumatiky zdrojem obav v úvodu roku 2026,“ vysvětluje mírnější zásah do šířky pneumatik Jan Monchaux, technický ředitel FIA pro monoposty. „Tyto nové pohonné jednotky budou mít alespoň na papíře v trakční zóně obrovské množství výkonu. Zkrátka nás popadla menší nervozita při představě ještě je zúžit.“

Šířka pneumatik (přední/zadní)
do roku 2016: 245/325 mm
2017-2025: 305/405 mm
2026+: 280/375 mm

Aby se nezmiňovaly jen pneumatiky, vedení Formule 1 zrušilo plány přesedlat na 16palcový profil. Ten by se sice lépe vyrovnal s nerovnostmi a na tlumiče by nebyly kladeny takové nároky, ale na druhé straně by gumy mohly trpět přehříváním. „Diskutovalo se i o tom, že šestnáctipalcové pneumatiky by mohly mít problémy s přehříváním a z toho by se stalo jediné téma, které by lidé a týmy rozebírali v úvodu roku 2026.“

V konečném důsledku tak „zúžení pneumatik je mírnější, než v co jsme doufali“. „Jak jsem však zmínil, nechtěli jsme se příliš vzdálit od současného výrobku, který známe a jsme s ním celkem spokojeni. Už i bez toho bude změn dost od pohonné jednotky přes šasi a aerodynamiku. Zvyšovat rizika i jinde by podle nás nebylo správné,“ ozřejmil Monchaux.

Oproti současnosti tak dojde jen k osmiprocentnímu zúžení. „Z hlediska mechanického gripu neočekáváme zásadní rozdíly. Přijde drobná redukce, protože pneumatiky jsou menší, ale není to úplné vzdálení se, což by byl pro nás důvod dělat si starosti.“

Související zprávy

Diskuze