FIA bojuje při schvalování pravidel s časem, Mercedes nesouhlasil s odkladem
Návrh pravidel pro rok 2026 již známe, ale velký úspěch zatím nesklidil. Týmy svorně upozorňují na mnohá úskalí, která by mohla už za dva roky způsobit vážné problémy. Mezinárodní automobilová federace však s jejich vyřešením musí pospíchat, aby stihla červnový termín. Snaha posunout ho totiž ztroskotala na podpoře Mercedesu.
Tvorba nových pravidel je zdlouhavý proces, který má však až do 30. června plně pod kontrolou FIA. Podle Mezinárodního sportovního kodexu má právo dát do pravidel v podstatě cokoli i bez souhlasu stájí, ale pod jednou podmínkou. Musí to stihnout nejpozději osmnáct měsíců před dnem, kdy oficiálně vejdou v platnost, tedy právě na konci tohoto měsíce.
Pokud tento termín prošvihne nebo bude chtít v pravidlech dělat nějaké další změny, pravidla už nebudou podléhat jen jejímu vlastnímu schvalovacímu procesu, ale podle Concordské dohody se změnami budou muset souhlasit i týmy v rámci hlasování na půdě Komise F1. Celý proces se tím výrazně natáhne, zkomplikuje a spolitizuje.
FIA má tak před sebou problém, který nebude snadné vyřešit. Do 30. června potřebuje přepsat pravidla tak, aby byla výkonnost monopostů akceptovatelná nejen na rovinkách, ale také v zatáčkách, a aby se náhodou nestalo, že jízda v IndyCar či japonské Super Formule bude fyzicky náročnější než v královně motorsportu. Zároveň však musí pamatovat na to, že si nemůže dovolit nerozvážně přidávat na monopost přítlak, jelikož pohonná jednotka nebude dostatečně výkonná na to, aby zvládla táhnout auto s vyšším odporem.
Stihne to? To je otázka, na kterou v tuto chvíli nemáme odpověď. Podle magazínu Autosport však odborníci na tvorbu pravidel z řad FIA mohli dostat i mnohem více prostoru pro finalizaci pravidel a tento hraniční termín se mohl posunout na říjen, kdyby jeden tým nebyl proti.
„Napohled by to dávalo smysl, jelikož podle současných pravidel týmy nesmí začít pracovat na aerodynamice monopostů pro rok 2026 dříve než v lednu,“ píše Autosport. „Takže říjnové zveřejnění pravidel by teoreticky nezpůsobilo žádný rozdíl oproti tomu, kdyby se to stalo v červnu. Tyto plány však ztroskotaly, když se v hlasování týmů nenašla jednohlasná shoda. Mercedes to odmítl podpořit.“
FIA tak představila „nedopečená“ pravidla, která se nyní pokusí dopéct zvýšením teploty ve své troubě na 500 stupňů, což nemusí přinést požadované výsledky.
Podle zmíněného zdroje Mercedes na rozdíl od jiných týmů neviděl smysl v tomto odkladu. Klidně by se totiž mohlo stát, že v říjnu bychom se ocitli v podobné situaci jako dnes a pravidla by potřebovala podobně invazivní zásahy. To vše ale s jedním podstatným rozdílem; do ledna by zůstávaly už jen dva měsíce.
Královna motorsportu si však tyto problémy vyrobila sama, když schválila nepromyšlená motorová pravidla. Nyní je možné, že 28. června na Zasedání světové motoristické rady FIA nová pravidla nebudou schválena, a pokud budou odsouhlasena alespoň v nějaké předběžné podobě, po tomto termínu bude muset řídící orgán hledat podporu i mezi týmy F1.
A velmi dobře víme, jak to chodí při tvorbě pravidel, když do toho začnou mluvit i týmy. Hrozí, že každý se bude snažit nové regule nasměrovat tak, aby mu to vyhovovalo co nejvíc. Čekají nás tedy zajímavé týdny a potenciálně i měsíce zákulisních bojů.