logo F1zpravy.czF1online.sk

Návrat do roku 2008? FIA představila nová technická pravidla pro rok 2026

Nový monopost pre rok 2026
© FIA
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík6. 6. 2024

Formule 1 vstoupí v roce 2026 do nové éry. Nejenže nastoupí nová generace pohonných jednotek, ale změní se také aerodynamika monopostů. Ty budou o 30 kilogramů lehčí, budou vybaveny aktivní aerodynamikou a také mají (asi jako při každé změně pravidel) vylepšit závodění a celkovou show. FIA s novými pravidly představila také vzhled nových aut.

„Nová éra soutěžení,“ tak promuje nová technická pravidla Mezinárodní automobilová federace. Ta představila novou generaci monopostů s velkou pompou v živém vysílání na sociálních sítích. Plánem je vše zmenšit a zlehčit – rozměry, přítlak, odpor vzduchu, emise atd. Snad jediné, co se má zvýšit, jsou příležitosti k závodění a předjíždění.

FIA novinky shrnula v následujících bodech:

  • Koncept „svižného auta“ se stal středobodem nových technických pravidel pro rok 2026. Je zaměřen na těsnější závodění,
  • Monoposty pro rok 2026 budou o 30 kilogramů lehčí než současná generace, čímž se zvýší jejich účinnost a zlepší ovladatelnost,
  • Propracovaná pohonná jednotka bude nejúčinnější na světě s 300% zvýšením výkonu baterie a rovnoměrným rozdělením mezi spalovací a elektrický pohon,
  • Aktivní aerodynamika přizpůsobená požadavkům nových pohonných jednotek,
  • Zvýšení možností pro předjíždění díky tzv. Režimu manuálního ovládání (Manual Override Mode – úplná novinka zavedená v těchto pravidlech), který umožní pronásledujícímu monopostu využít vyšší výkon z baterie,
  • Rekordní počet šesti dodavatelů pohonných jednotek – Ferrari, Mercedes, Alpine, Honda, Audi a Red Bull Ford,
  • 100% udržitelná paliva,
  • Zlepšení bezpečnosti díky pevnějším konstrukcím a ještě přísnějším nárazovým testům.

Pohonná jednotka

Uspěl Red Bull se svou snahou o změnu poměru výkonu spalovacího a elektrického motoru? Podle FIA ​​se výkon spalovacího motoru, který budou nově pohánět stoprocentně udržitelná biopaliva, sníží na asi 400 kW (asi 535 koní) a maximální výkon baterie je vypsán na 350 kW (asi 470 koní). Zatím se k tomu nikdo nevyjádřil, takže si počkejme, než experti detailně prozkoumají nová pravidla.

V každém případě jsme se zbavili MGU-H, energie získávaná z brzd se zdvojnásobí a zavede se tzv. Manual Override režim, který se stane jakýmsi duchovním nástupcem umírajícího DRS. Ve zkratce to znamená, že pronásledující monopost bude moci využít více energie k předjetí.

Šasi

Menší a lehčí, takové je motto nového šasi, i když nejde o žádnou neuvěřitelnou revoluci. Hmotnost se má snížit „jen“ o 30 kilogramů, čili ze současných 798 na 768 kilo, z toho 722 kilogramů váží auto a jezdec, dalších 46 kilogramů váží pneumatiky.

Změní se i rozměry. Auta se zúží ze současných 2000 milimetrů na 1900 (budou tedy o 10 centimetrů užší) a jejich rozvor kol se zkrátí z 3600 milimetrů na 3400 (budou tedy o 20 centimetrů kratší). Maximální šířka podlahy se zmenší o 150 milimetrů.

Dalšími podstatnými skutečnostmi je snížení přítlaku o 30 procent a odporu vzduchu dokonce až o 55 procent. Navzdory kritice přežijí do roku 2026 i 18palcové pneumatiky. Přední gumy však budou užší o 25 milimetrů a zadní o 30 milimetrů.

Šasi

DRS zemře, nastoupí aktivní aerodynamika a přísavný efekt se zásadně omezí. Takové jsou největší a nejviditelnější rozdíly v porovnání se současností. Pohyblivé přední a zadní křídlo budou moci piloti využívat na rovinkách neomezeně. Auta budou mít v podstatě dva módy – „Z-režim“ (vyšší křídla, vyšší přítlak a vyšší rychlost v zatáčkách) pro jízdu v zatáčkách a „X-režim“ (menší odpor vzduchu se sklopeným zadním a předním křídlem) pro jízdu na rovinkách.

Novinkou je zavedení zadního křídla se třemi elementy a tolikrát omílané příčné křídlo (tzv. beam wing), které se v současnosti těší velké pozornosti, bude zcela zakázáno.

Na věčný odpočinek odejdou i deflektory na předních kolech, které jsme lidově označovali jako „blatníky“. Jejich místo má zaujmout jiný kus karoserie, který však FIA nespecifikovala a nevidět ho ani na obrázcích.

Samozřejmě nezapomínejme ani na zcela změněný tvar předního křídla a zásadní změny podlahy a difuzéru. FIA v podstatě přiznala porážku s přísavným efektem. Tento systém očividně nefunguje a notoricky známé poskakování na rovinkách vedlo federaci k zavedení „téměř plochých podlah“ – nevrátíme se tedy úplně do roku 2021, ale význam této části bude výrazně menší – a „méně výkonných difuzorů, které zredukují přísavný efekt a závislost monopostů na extrémně tuhém nastavení s nízkou světlou výškou“.

Související zprávy

Diskuze