Alonso by přivítal změnu kvalifikačního formátu, piloti by měli jezdit ve skupinách
V kvalifikaci na VC Monaka bylo zázrakem už jen to, že jsme neviděli žádnou červenou vlajku či větší nehodu. Vyhnout se však problémům s provozem na úzkém okruhu je nemožné. Fernando Alonso se ocitl „v nesprávný čas na nesprávném místě“ a spolu se Sergiem Pérezem vypadl už v Q1.
Aston Martin po pátku žil v tom, že v kvalifikaci by mohl skončit velmi vysoko. Fernando Alonso ukončil páteční jízdy na třetí příčce a určitě nepočítal s tím, že v sobotu vypadne už v první části kvalifikace.
Po přejetí cílové čáry byl Fernando Alonso třináctý, ale za ním se ještě několik jezdců dokázalo zlepšit. Je z toho šestnáctá pozice. „Možná jsme neměli auto na pole position, ale myslím si, že na sedmé-osmé místo by stačilo. Ocitl jsem se však v nesprávný čas na nesprávném místě.“
„Takové je Monako. Dostat se do čistého kola je těžké. Myslím, že v jedenácté zatáčce jsem ztratil tři desetiny, protože přede mnou byl jeden monopost. V poslední zatáčce jsem přišel o další dvě desetiny, protože tam před startem svých kol parkovali další tři auta,“ povzdechl si dvojnásobný šampion.
Těžko jim však něco vyčítat. „Nelze z toho nikoho obviňovat. Nemohou se zkrátka v poslední zatáčce vypařit. Dnes jsme však měli smůlu,“ zhodnotil Asturčan, podle kterého provoz byl „zabijákem“ kvalifikace Aston Martinu.
Změna formátu by Monaku prospěla
Nejzkušenější pilot v padoku by přivítal, kdyby se kvalifikační formát v Monaku upravil podobně jako v juniorských kategoriích. V nich je celé pole rozděleno do dvou skupin, přičemž každá jezdí samostatně. Na trati by bylo najednou mnohem více prostoru.
„Myslím si, že to by bylo skvělé,“ zhodnotil Fernando Alonso. „Monako je vzrušující a napínavé, takže bylo by fajn vidět kolo každého jezdce živě. Myslím si, že přicházíme o spoustu skvělých momentů. Taková je však realita. Můžete mít štěstí, můžete mít smůlu. Loni jsem měl štěstí, postoupil jsem z Q1 a Q2, a pak jsem stál na druhé příčce, protože některá velká jména mohla vypadnout v Q1 či Q2. Tentokrát jsme stáli na opačné straně a Checo taktéž. Myslím, že skončil osmnáctý. Toto je Monako. Je třeba najít i štěstí, ale nám se to nepodařilo.“
Získat pozice k dobru bude ještě náročnější než v Imole. „Cílem je nehavarovat a udržet monopost v jednom kuse. V této fázi roku přinášíme co nejvíce vylepšení, takže zásoba náhradních dílů není velká. Pokusíme se jen dokončit závod a vycestovat do Kanady o něco lépe připraveni.“
Španělovi by teoreticky mohla pomoci brzká zastávka. Na volné trati by si mohl vyjet vteřiny k dobru a předjet soupeře s pomocí undercutu. Alonso si však jen povzdechl při vzpomínce na Imolu. „Myslím si, že něco takového není možné. V Imole jsem zastavil v sedmém kole a v osmém kole přezula polovina roštu.“
Lance Stroll ve svém tradičním bleskovém hodnocení konstatoval, že ho poněkud ovlivnil provoz. „Dalo se získat ještě pár pozic,“ poznamenal čtrnáctý muž kvalifikace, kterému může jednu příčku dopřát diskvalifikace Haasů. „Jedenácté nebo dvanácté místo by bylo možné získat.“