logo F1zpravy.czF1online.sk

FIA končí s kryty kol. Je třeba vymyslet něco jiného, odkazuje Tombazis

Nico Hülkenberg, vodná triešť, hmla
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala23. 5. 2024

Déšť bude i nadále inhibitorem formulové akce. Po posledních testech krytů kol totiž FIA s projektem končí, což znamená, že v hustém dešti bude i do budoucna nulová viditelnost. FIA nyní musí prozkoumat jiná řešení, jak předejít odkládání či rušení závodů kvůli nepřízni počasí.

O problémech s viditelností v hustém dešti se mluví už celá léta. FIA však konečně začala jednat a pustila se do hledání řešení. Loni v červenci testovala první prototyp zástěrek, které se však ukázaly jako nedostatečné při boji s vodní tříští.

Po dalším třičtvrtě roce vývoje vyšla na trať s několika vylepšenými řešeními, mezi kterými bylo i kompletní zakrytí kol. Videoanalýza však ukázala, že tato snaha vyšla vniveč; množství mlhy se zmenšilo jen minimálně.

Formu1a.uno

„Vždy jsme věděli, že na tvorbu vodní mlhy se podepisují dva hlavní faktory,“ vysvětluje pro motorsport.com šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis. „Jedním z nich je množství vody, které je vysáté ze země difuzorem, druhým zase voda od kol.“

FIA se rozhodla zcela eliminovat vodní tříšť od kol i za cenu toho, že se zakryté pneumatiky začnou přehřívat. „Řekli jsme si, že zkusíme kompletní zakrytí kol i za hranicí praktičnosti, abychom viděli, čeho s tím lze dosáhnout a zda to může být řešením. Předchozí kryty (testované v Silverstonu, pozn. red.) byly příliš křehké a malé. Myslím si, že něco takového by nemohlo fungovat.“

„Tak jsme šli až na maximum, abychom viděli, čeho lze dosáhnout zakrytím kol. A ačkoli to mělo drobný efekt, není dostatečný, abychom ho mohli nazvat řešením. Jsme zpět na začátku,“ zvěstuje nepříliš radostné zprávy Tombazis, který kryty kol ohodnotil jako „dost ošklivé, ale kdyby výrazně pomohly, rádi bychom je jednou za rok nasadili“. „Zodpověděli jsme si pár otázek. Víme, na čem jsme, ale nemyslím si, že tento projekt pokračuje. Musíme najít jiné způsoby, jak chránit závody před zrušením.“

I kdyby Pirelli připravilo nejlepší pneumatiky na světě a monoposty by neměly problémy s aquaplaningem, jezdit za nulové viditelnosti je velmi nebezpečné. Dnes už víme, že nejvíce mlhy generuje podlaha a difuzor, se kterým by bylo třeba něco udělat.

Tombazis je však skeptický a nemyslí si, že by bylo reálné difuzor zakrýt či jinak se pokusit odklonit vodní tříšť. „Teoreticky by se tam dalo něco udělat, ale znamenalo by to odebrat veškerý přítlak. Byl by to dost velký problém. Toto není jednoduchý další krok, mám-li být upřímný. Musíme to prodiskutovat.“

„Tyto testy však vyšly, protože nám ukázaly, co hledáme. Někdy testy dopadnou dobře a vy si říkáte, že je to fantastické, jindy to dopadne opačně a testy vám řeknou, že se neubíráte dobrým směrem a je třeba zkusit něco jiného. Nyní je třeba zjistit, co je to něco jiného,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze