logo F1zpravy.czF1online.sk

Bearman po testech krytů kol: Zpět k rýsovacím deskám

Lance Stroll, pneumatiky Pirelli do dažďa
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala17. 5. 2024

Mezinárodní automobilová federace se před týdnem rozhodla udělat další krok ve snaze zredukovat vodní tříšť za monopostem. Rezervní jezdec Ferrari Oliver Bearman nám už představil první výsledky těchto pokusů. Ukázalo se, že ani s vylepšenými kryty kol to není žádná sláva.

Moderní Formule 1 má v dešti obrovské problémy. Na jedné straně nemá vhodné pneumatiky, na druhé ji trápí nízká viditelnost. Už loni v červenci proto začala testovat kryty kol, ale kompetentní usoudili, že nesplnily svůj účel a je třeba se na problém podívat opět.

Výsledkem těchto analýz byly kryty kol, které jsme viděli minulý čtvrtek na okruhu ve Fioranu. Ferrari testovalo několik různých krytů včetně takových, které zakrývaly kolo prakticky po celém obvodu a i z boční části. Pomohlo to?

Formu1a.uno

Oliver Bearman pro motorsport.com uvedl, že výsledky jej neuchvátily. „Jezdil jsem za Arthurem Leclercem, který měl nasazené kryty kol. Zatím k nim nemám moc co říct. Myslím, že jste viděli ta videa, bylo to dost podobné. Podle mě je třeba se vrátit k rýsovacím deskám, musíme to ještě prozkoumat.“

Na jedné z fotografií se zdálo, jako by kryty kol přece jen trochu pomohly, ale z pohledu jezdce vzadu je to pořád problém. „Vyzkoušeli jsme několik různých konfigurací. Vodou jsme však smáčeli jen rovinky, abychom viděli, jestli se dá jezdit za jiným autem na rovinkách. Odjeli jsme čtyři nebo pět stintů s různými otvory, protože když jsou kryty zcela uzavřeny, je to dost náročné z hlediska teplot pneumatik.“

I proto FIA chtěla vyzkoušet několik variant; některé měly otvory vpředu, jiné i z boční strany. Mohly být však rozvrženy jakkoli, když nic neudělaly s mlhou, která vychází zpod podlahy a difuzoru.

„Podle mě je problémem to, kolik přítlaku tato auta generují podlahou,“ zhodnotil nakonec Bearman, kterého v pátek čeká první volný trénink za Haas. „Vzduch tam získá energii a samozřejmě vodní tříšť následuje tento vzduch. S viditelností to bylo dost těžké. Určitě o trochu lépe, tato práce něco přinesla, ale není to opravené.“

Související zprávy

Diskuze