Motorsportovní ředitel Fordu: Ferrari má možná zkušenosti, ale my máme jinou výhodu
Společný motorový projekt Red Bullu a Fordu má jen ty nejvyšší ambice. Konkurence však bude velká, a tak vyvstává otázka, zda nováček v oblasti pohonných jednotek ve F1 může uspět i bez náskoku, který mají etablovaní dodavatelé. Ve Fordu jsou přesvědčeni, že co ztrácí v těchto oblastech, hravě doženou jinde.
Christian Horner v nedávném rozhovoru přiznal, že na novém motorovém oddělení se budou muset toho hodně naučit. „Máme 70letý handicap oproti Ferrari,“ uvedl šéf Red Bullu, který následně vyzdvihl „skvělou partu lidí“, na kterou se spoléhají při vývoji spalovacího motoru v Milton Keynes.
Motorsportovní ředitel Fordu Mark Rushbrook si však z nedostatku zkušeností těžkou hlavu nedělá. „Formule 1 vždy představuje výzvu,“ uznává v rozhovoru pro motorsport.com. „Je pravda, že Ferrari má znalosti, lidi i všechny zkušenosti se systémem, který funguje, a v tomto ohledu by mohli mít výhodu.“
To ovšem není všechno, argumentuje. „Řekl bych, že jednou z věcí, kde máme výhodu my, je tým, který pracuje na našich pohonných jednotkách pro rok 2026. Tento tým pracuje jen na motorech pro rok 2026 a nezabývá se současnými agregáty.“
Je pravda, že motorová oddělení současných dodavatelů nespí, protože pohonné jednotky stále vyžadují ladění, provoz a údržbu pro jejich spolehlivost. Je to však tak velký handicap?
Jedno je jisté: Kromě několika vyjádření nemáme žádné informace o tom, jak se komu daří vyvíjet nový agregát. „Na začátku programu si stanovíte cíle a milníky, a my tyto naše cíle a milníky plníme. Formule 1 je však mnohem rychlejší než jakákoli jiná forma motorsportu, ve které působíme. Celou dobu jedete na plný plyn, od samotného začátku až do roku 2030, dokud se neuzavře dané období pravidel.“
Spekulace o tom, že pohonná jednotka Red Bullu je pozadu v porovnání se soupeři, Rushbrook neuznává. „Řeknu jednu věc. Naše cíle pro vývoj této pohonné jednotky jsme určili na základě zkušeností a toho, co je podle nás potřeba dosáhnout, abychom byli v roce 2026 úspěšní. Nemáme ani tušení, jak je na tom konkurence a jak vypadá jejich vývojová křivka. Nemáme přímé srovnání s našimi soupeři, ale máme srovnání s tím, co je podle nás nutné udělat pro dosažení úspěchu.“
Ford jako takový má na starosti elektrickou část nové pohonné jednotky, ale jak prozradil jeho ředitel, začal Red Bullu pomáhat i v jiných oblastech. „Máme tým techniků přímo v továrně v Milton Keynes, který přispívá k různým jiným oblastem.“
„Spalovací motor a turbo zpočátku nebyly na našem seznamu, ale máme spoustu znalostí s modelováním a testováním, které mohou pomoci. Toho jsme využili. Naším hlavním cílem je však elektřina, takže tohle je velká příležitost,“ připomněl nakonec.