V Milton Keynes a s Adrianem Neweyem jsem strávil hodně času, prohlásil prezident Fordu
Ford na začátku roku 2023 s velkou pompou oznámil návrat do Formule 1 a začátek spolupráce s týmem Red Bull. Poté jsme od americké automobilky rok nic neslyšeli. Začíná však sezóna 2024 a s ní všechny týmy a automobilky představují své plány na nový rok. Výjimkou není ani Ford, který čelí stále častějším otázkám ohledně jejich programu ve Formuli 1, který přirozeně všechny nejvíce zajímá.
Je možné, že za mlčením Fordu jsou i komerční dohody. Přece jen, partnerem Red Bullu je, a v následujících dvou letech také bude, japonská Honda. Ta chce za své peníze a svůj vývoj také reklamu a viditelnost, kterou by obvykle dostal Ford, jehož příchod do Formule 1 je velkou věcí.
Naznačil to i prezident automobilky Jim Farley osobně, který se zúčastnil na slavnosti při příležitosti zahájení nové sezóny Ford Performance v americkém Charlotte. Ačkoliv se vyjádřil optimisticky, jedním dechem dodal, že o tomto projektu nemůže říct mnoho. „Měl jsem možnost strávit hodně času s týmem v Milton Keynes a s Adrianem Neweyem. Podle mě jsme na dobré cestě,“ řekl Farley, jehož cituje Motorsport.com.
„Na rok 2026, ačkoliv se to zdá daleko, máme před sebou ještě hromadu práce při zlepšování pohonného ústrojí, ale jsem opravdu spokojený s naším pokrokem. Byl bych rád, kdybych vám mohl říci víc, ale myslím si, že jsme na dobré cestě,“ dodal.
Značka Ford se tedy vrátí do Formule 1 poprvé od roku 2004 a tato poslední vzpomínka je skutečně velmi hořká. Projekt továrního týmu Jaguar je dodnes jedním ze symbolů přímo ostudného selhání ve F1. Historie automobilky v nejvyšší motoristické třídě je však mnohem víc než jen Jaguar. Cosworth DFV je dodnes jistě nejlegendárnějším motorem v historii Formule 1. Tento agregát vznikl zásluhou peněz Fordu. Ironií osudu se nyní automobilka vrací jako partner Red Bullu, kterému tým Jaguar před dvaceti lety prodal.
„Vracíme se do F1 způsobem, jakým jsme to v minulosti nedělali. Ve Formuli 1 najdeme nejvyspělejší aerodynamiku, nejlepší telemetrii a nejlepší digitální diagnostiku. Všechny tyto věci potřebujeme v elektrických automobilech. Ve skutečnosti je to tedy návrat do 70. let, kdy jsme z tohoto sportu získávali technologie,“ řekl Farley.
„Není to jako vlastnit a řídit tým. Jdeme tam čistě proto, abychom získali technologii. Red Bullu můžeme nabídnout technologii baterií a získat telemetrii, digitální diagnostiku, stejně jako aerodynamiku, kterou můžeme využít při vývoji našich sériových elektromobilů,“ pokračoval prezident Fordu.
„V mnoha těchto technologiích jsou nejlepší na světě a my je zoufale potřebujeme, protože automobilový byznys se mění. Je to doslova návrat do budoucnosti – čistý transfer technologií,“ dodal.
Není to však jen o získávání know-how, což je jistě důležitý produkt. Nejlepší technologie ve Formuli 1 obvykle vyhrává závody a přesně o to se bude Ford s Red Bullem snažit. „Získali jsme pro tento účel ten nejlepší tým. Máme nejlepší jezdce a nejlepší technickou podporu. Podporují je ti nejlepší lidé Fordu z celého světa. Jejich motorárna, kterou budují v Milton Keynes, je naprosto špičková. Máme lístek do první třídy až na nejvyšší stupínek na pódiu,“ prohlásil Farley.