logo F1zpravy.czF1online.sk

Je to oficiální: Adrian Newey opouští Red Bull Racing!

Adrian Newey
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala1. 5. 2024

Spekulace se potvrdily. Red Bull Racing ve středu dopoledne v oficiálním tiskovém prohlášení potvrdil, že technický ředitel týmu Adrian Newey odchází ze své pozice. S červenými býky se rozloučí v prvním čtvrtletí roku 2025.

Adrian Newey se stal součástí Red Bullu Racing v roce 2006, kdy dovedl rakouskou stáj ke čtyřem konstruktérským titulům v dobách dvojitých a foukaných difuzorů a (zatím) k dalším dvěma v moderní turboéře. A byť i monopost pro rok 2025 bude nést rukopis britského konstruktéra, potenciální mistrovské oslavy si neužije.

“Oracle Red Bull Racing dnes sděluje, že hlavní technický ředitel Adrian Newey opustí Red Bull Technology Group v prvním čtvrtletí 2025,” informuje stáj na svém webu. “Inženýrský vůdce se zřekne svých povinností souvisejících s vývojem ve Formuli 1, aby se koncentroval na závěrečnou fázi vývoje prvního hyperauta Red Bullu, dlouho očekávaného modelu RB17. Na tomto projektu se bude podílet až do jeho ukončení.”

Jako každý vysoce postavený inženýr ve Formuli 1, i Adrian Newey musí před potenciálním přestupem ke konkurenci strávit jistý čas “na tribuně”, aby se zamezilo přenosu informací k soupeřům. Red Bull v tomto prohlášení naznačuje, že jeho “nucená dovolená” by mohla začít už dnešním dnem. Po skončení tohoto období — které má podle některých zdrojů v jeho případě trvat dvanáct měsíců — by měl mít Newey rozvázané ruce.

Pokud je tomu skutečně tak, nejpozději 1. května 2025 by mohl nastoupit ve své nové práci. Kam povedou jeho kroky? To zatím netušíme.

“Už od dětství jsem chtěl konstruovat rychlá auta,” říká při této příležitosti Adrian Newey, který v průběhu sezóny 2024 ještě vycestuje na vybrané velké ceny. “Snil jsem o tom, že budu inženýrem ve Formuli 1. Měl jsem štěstí, že jsem z tohoto snu mohl udělat realitu. Během téměř dvou dekád mi bylo velkou ctí, že jsem hrál klíčovou roli v progresu Red Bullu Racing od nováčka až po tým, který vyhrál několik titulů.”

“Teď však cítím, že je ten správný čas posunout žezlo dál a hledat nové výzvy,” naznačuje další pokračování jeho konstruktérské kariéry. “Mezičasem nás čeká závěrečná fáze vývoje RB17, takže zbytek mého času v týmu strávím u něj.”

Newey zároveň poděkoval “úžasným lidem”, kteří ho posledních osmnáct let doprovázeli. “Bylo mi velkou ctí. Jsem přesvědčen, že tým inženýrů je dobře připraven na práci na poslední evoluci auta v rámci současného čtyřletého cyklu této sady pravidel.”

“Osobně chci poděkovat akcionářům, zesnulému Dietrichu Mateschitzovi, Marku Mateschitzovi, Čalermovi Júvitjovi za jejich neochvějnou podporu během mého působení v Red Bulle, a Christianu [Hornerovi], který nebyl jen mým obchodním partnerem, ale byli jsme i přátelé s našimi rodinami. Děkuji také Oliveru Mintzlaffovi za jeho dozor a Eddiemu Jordanovi, mému blízkému příteli a manažerovi,” doplnil.

Prvním monopostem z pera Adriana Neweyho byl Red Bull RB3, který na VC Evropy 2007 získal pro stáj historicky druhé pódium. Od té doby jich Red Bull nasbíral ještě dalších 270 a u všech stáli spolu Newey s Christianem Hornerem.

“Ke všem našim nejkrásnějším momentům za posledních 20 let jsme se dopracovali s Adrianovou rukou na technickém kormidle,” děkuje svému “dvornému” technickému řediteli Christian Horner, šéf Red Bullu. “Jeho vize a brilantnost nám ve 20 sezónách pomohly k zisku 13 titulů. Jeho výjimečná schopnost chápat věci i za hranicemi F1 a inspirovat při konstruování závodních monopostů, jeho pozoruhodný talent uchopit změny a najít nejhodnotnější oblasti, na které se při daných pravidlech je třeba koncentrovat, a jeho nepolevující touha vítězit pomohla Red Bullu Racing stát se větší silou, než si kdy Dietrich Mateschitz mohl představit.”

“Ba co víc, posledních devatenáct let s Adrianem bylo ohromně zábavných. Když se Adrian připojil k Red Bullu, byl už hvězdným konstruktérem. O dvě dekády a třináct mistrovských titulů později odchází jako skutečná legenda,” plácá po rameni nejúspěšnějšího konstruktéra v dějinách F1.

Horner nakonec uzavřel svůj proslov: “Je i mým přítelem a člověkem, kterému budu navždy vděčný za to, čím přispěl k našemu partnerství. Odkaz, který za sebou zanechává, bude rezonovat chodbami Milton Keynes a monopost RB17 bude vhodným svědectvím a dědictvím jeho působení u nás.”

Související zprávy

Diskuze