Komise F1 chce jednat o novém bodování i ulitých startech
Již od následujícího roku by Formuli 1 mohly zasáhnout výrazné změny. V průběhu týdne se bude na půdě Komise F1 jednat o několika změnách ve stávajících pravidlech, včetně zavedení nového bodovacího systému.
V historii královny motorsportu se prostřídalo několik systémů bodování. Na počátku bylo bodováno jen pět příček podle klíče 8/6/4/3/2, ale časem se počet oceněných jezdců zvyšoval. Poprvé v roce 1991 dostal vítěz závodu deset bodů (10/6/4/3/2/1) a v sezóně 2003 byl systém mírně rozšířen (10/8/6/5/4/3/2/1).
Formule 1 však měla pocit, že vítězství v závodě není odměněno dostatečně, a tak v roce 2010 přišla další změna. Bodování zůstalo od té doby zachováno až dodnes, resp. s výjimkou bodu kola za nejrychlejší kolo závodu, o který se začalo bojovat v sezóně 2019.
Nyní je na obzoru další novinka. Potenciálně už od sezóny 2025 by se mohly projevit výsledky lobování menších týmů, které věří, že pokud by bylo nějak odměněno více než deset monopostů, tak by to přineslo více zánětu do bojů ve středu pole.
Bodování prvních šesti pozic by se tak podle portálu motorsport.com nezměnilo, ale od sedmé příčky by to vypadalo následovně:
- místo: 25
- místo: 18
- místo: 15
- místo: 12
- místo: 10
- místo: 8
- místo: 6
- místo: 5
- místo: 4
- místo: 3
- místo: 2
- místo: 1
Dosud o postavení jezdců či týmů bez bodů rozhodovala nejlepší umístění. Mezi fanoušky se však už dlouho najdou nápady, jak odměnit na konci pole konzistentnost, a to například zavedením „mikrobodování“. Pokud by bylo bodováno všech 20 příček (byť jen desetinami bodu), každý by měl motivaci poprat se a dojet až do cíle.
Takový systém by byl pro tyto účely snad zbytečně komplikovaný, ale odměňování dvanácti jezdců by se k němu alespoň částečně přiblížilo. Čím více bodovaných příček, tím větší motivace to nevzdat.
Startové procedury
Na tomto týdenním zasedání Komise F1 se však budou probírat i jiná témata. Jednou z nich je posuzování ulitých startů. Otevírá se při nich otázka, zda je současný systém dostatečně robustní, srozumitelný a transparentní i z pohledu diváků.
Například v Saúdské Arábii jsme byli svědky toho, že ačkoli se monopost Landa Norrise prokazatelně hýbal už před zhasnutím červených světel, penalizace za brzký start nepřišla. Pravidla jsou v tomto směru totiž černobílá: Pokud senzor zaznamená pohyb, přijde trest. Pokud si pohybu nevšimne, vše je v pořádku bez ohledu nа to, zda se auto reálně pohnulo.
Podle některých stran by bylo vhodné pravidla zpřísnit. Ředitelství závodu má totiž k dispozici i záznamy z kamer, ze kterých by umělo posoudit, zda se auto pohnulo nebo ne, i když senzor nic nezachytil.
Pokud by se navíc na zasedání Komise F1 našla supervětšina (za by bylo alespoň osm týmů, F1 a FIA), změny by mohly začít platit již od VC Miami. Je však sporné, kolik týmů tento návrh podpoří. Vynořují se totiž obavy, co se stane, když posuzování startů bude opět na subjektivním pohledu komisařů.
Namísto toho padly i návrhy, že by bylo vhodnější vylepšit současný systém a citlivost senzorů tak, aby zaznamenaly i nejmenší pohyby monopostů.
Na výsledky zasedání Komise F1 si ještě pár dní počkáme a budeme vás o nich informovat.