logo F1zpravy.czF1online.sk

Newey o zákoutích rozpočtového stropu: Už si nemůžeme dovolit nejlepší inženýry

Boxový múrik Red Bullu, Horner, Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 4. 2024

Zavedení rozpočtového stropu má své nesporné výhody, ale týmy postupně začínají pociťovat i negativa, která jsou s ním spojena. Technický ředitel Red Bullu, Adrian Newey, konstatuje, že Formule 1 si už například nemůže vybírat z těch nejlepších inženýrů na světě. Musí si vystačit s těmi, na které má peníze.

Rok 2021 představoval z hlediska financování týmů velký zlom. Poprvé v historii Formule 1 si týmy musely začít hlídat své výdaje pod hrozbou penalizací. Několik stájí muselo propouštět nebo přesunout část zaměstnanců na jiné projekty. Jiné stáje zase začaly inženýry zaměstnávat v F1 jen na částečný úvazek a do stropu započítali jen alikvotní podíl jejich mzdy.

FIA však postupně odstraňuje jednu šedou zónu za druhou a stáje se musí smířit s tím, že už se k těm nejlepším inženýrům nedostanou. „Jednou z odvrácených stránek rozpočtového stropu, nad kterou se před jeho příchodem snad nikdo do hloubky nezamýšlel, je fakt, že Formule 1 bývala nejlépe placenou oblastí pro inženýry na světě,“ řekl Adrian Newey pro racingnews365.com.

Tehdy si týmy vybíraly inženýrskou smetánku. „Proto jsme si mohli dovolit najímat a dokázali jsme přilákat nejlepší absolventy univerzit. Nyní s rozpočtovým stropem, inflací a tím, že strop se nenavyšuje spolu s inflací, to už neplatí.“

Každý rok dochází k jistému navyšování rozpočtů, které reaguje i na inflaci, ale ne na zvětšující se poptávku po kvalifikovaných odbornících. Nedostatek lidí a velká poptávka žene jejich mzdy vzhůru ještě rychleji než samotná inflace.

„Je to dvousečná zbraň, protože technologické startupy jim nabízejí velmi vysoké mzdy. Když tedy přijedeme na univerzity a snažíme se přilákat absolventy, už nejsme nejlepší,“ konstatuje Newey, podle kterého už dochází i k odlivu mozků. „Stejná věc platí u našich současných zaměstnanců. Přicházíme o lidi, kteří odcházejí do technologických společností. Je to skutečný problém, protože to celému našemu průmyslu, ne jen našemu týmu, komplikuje lákání nejlepších inženýrů světa.“

Týmy se tak snaží využít jiné páky: Přilákat z absolventů nejlepší z těch, kteří jsou ochotni uskromnit se výměnou za to, že si splní svůj dětský sen a budou pracovat ve Formule 1. „Naše snahy je přilákat jsou založeny na vášni, ne čistě na nejlepších platech.“

Související zprávy

Diskuze