logo F1zpravy.czF1online.sk

Alonso už v roce 2007 předběhl dobu, vzpomíná de la Rosa

Fernando Alonso a zadné krídlo Aston Martinu
© LAT Images/Aston Martin
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl17. 4. 2024

Fernando Alonso jako průkopník jezdecké metody, která je v dnešní F1 naprosto běžná? Jeho krajan Pedro de la Rosa, který s ním spolupracoval během prvního působení v McLarenu, se rozpovídal o tom, čím byl nestárnoucí Španěl už tehdy originální.

Když Fernando Alonso v roce 2007 přišel do McLarenu, byl Pedro de la Rosa testovacím pilotem. V podcastu F1 Nation prozradil, čím jeho krajan uchvátil britský tým.

„Všichni, podotýkám všichni v týmu, jsme se od něj hodně naučili. Zjistili jsme, že Fernando již v roce 2007 využíval postup ‘lift and coast’ (plachtění na konci rovinek, volný překlad). Dnes to piloti dělají úplně běžně, ale tehdy to byla naprostá novinka. On byl první, u koho jsem to v dané éře viděl,“ řekl Pedro de la Rosa.

V dnešní F1 už běžně i ve vysílačkách slyšíme pokyny inženýrů pro jezdce, aby využili právě tzv. plachtění. O co tedy přesně jde? „Pointou je šetření paliva, případně chlazení brzd či péče o zadní pneumatiky. Při nájezdu do brzdné zóny sundáte nohu z plynu a celé zastavení necháte na aerodynamice bez dotyku brzdy. Až v posledním momentě, kdy auto zpomalí, stlačíte brzdu. Znamená to, že na plném plynu strávíte méně času, čímž šetříte palivo, a brzdíte kratší dobu, díky čemuž držíte nižší teploty brzdového systému. My jsme viděli na datech, že Fernando to dělá, a byla to úplná novinka,“ pokračoval Alonsův krajan, který jezdil i za Arrows, Jaguar, HRT a Sauber.

Pedro de la Rosa je dnes ambasadorem Aston Martinu, proto se pochopitelně těší z prodloužení spolupráce s hvězdou a jasným lídrem týmu v jedné osobě. „Fernando se mohl dívat po jiných možnostech, proto jeho setrvání dává kredit projektu Aston Martin. Klíčovou otázkou bylo, zda bude chtít pokračovat. On se vždy drží svého slova. Před sezónou řekl, že si potřebuje vzít čas na rozmyšlenou, aby si byl jistý, jestli chce ještě závodit. Jakmile viděl, že má dostatek energie, upsal se nám.“

Příběh Fernanda Alonsa je v ostrém kontrastu s trendem, při kterém se do F1 v posledních letech dostávali piloti ve stále mladším věku. Aktuálním tématem diskusí je Andrea Kimi Antonelli, který bude mít v srpnu 18 let, a při kterém se skloňuje místo v Mercedesu.

„Skutečnost, že brzy 43letý pilot je odhodlán odjet ještě minimálně dvě sezóny s 24 závody, je skvělou zprávou pro novou generaci. Mladí piloti si totiž mohou uvědomit, že nemusí spěchat. Od mnoha 20letých jezdců v F3 slyším, že už jsou příliš staří na Formuli 1. O čem to povídají? Nemusí jít hned do F1, což je i téma Antonelliho, fakt není kam spěchat. Fernando je skvělý příklad, jak dlouhou kariéru můžete mít, a hlavně, jak dlouho můžete jezdit na vysokém levelu,“ prohlásil de la Rosa.

Podpis Fernanda Alonsa zužuje budoucí možnosti pro Carlose Sainze, kterému tak ‘zůstává’ ať už Sauber, resp. pozdější Audi, a potenciálně ještě místo v Mercedesu.

Ve zmíněném podcastu diskutoval i bývalý mistr světa Damon Hill, který nadhodil, že pokud by se Lance Stroll „rozhodl jít hrát tenis, tak by dva Španělé v Astonu byli skvělou dvojicí,“ čímž vyvolal poměrně ráznou reakci ambasadora této značky. Tím druhým Španělem samozřejmě myslel Carlose Sainze.

„Proč by Lance neměl pokračovat? Ale no tak! Jsou zde všechny důvody k tomu, aby pokračoval. Odjel dva úžasné závody v Džiddě i Austrálii, v jejich částech byl rychlejší než Fernando, a v Austrálii skončil technicky před ním. I on vidí, co se děje za oponou v naší továrně a v celém týmu. Máte-li silnou jezdeckou dvojici, je špatné ji měnit. Proto si chceme tuto dvojici udržet,“ uzavřel Pedro de la Rosa.

Související zprávy

Diskuze