Hill a Jordan jsou proti Alonsovu trestu: Russell měl dávat pozor, hry patří ke sportu
Další incident rozdělil formulovou závodní obec. Jedna strana dvacetisekundovou penalizaci pro Fernanda Alonsa schvaluje, ale najdou se i tací, kteří by Španělovi trest neudělili. Damon Hill a Eddie Jordan se shodli v jednom: Pokud budou piloti dělat jen očekávané věci, už to nebude závodění. Okruhy F1 nejsou autoškola.
Bývalý závodník F1 Martin Brundle se po víkendu vyjádřil, že Fernando Alonso velmi dobře věděl, co dělá. Různé hry jsou mu velmi dobře známy již z minulosti. S tímto tvrzením souhlasí Damon Hill, ale na věc se stejně dívá mírně odlišnou optikou: Piloti by měli mít možnost využít všech pák, které mají k dispozici.
Damon Hill se nad trestem pro Alonsa zamyslel v podcastu F1 Nation, když podotkl, že F1 je nebezpečná a s tím je třeba počítat. „Zde se dostáváme do komplikované oblasti: Co je ještě závodění a co jsou už podlé triky? Musíme předpokládat, že FIA chce lidi zastavit před tím, aby dělali něco potenciálně nebezpečného. Ale vždyť ono to je nebezpečné! Motorsport je nebezpečný!“
„Když jdete někoho předjet, když se k někomu blížíte, musíte být opatrní. Musíte být připraveni na to, že se začnou hrát hry,“ nepřímo vyčítá nehodu Georgeovi Russellovi a jeho nepřipravenosti. „Myslím si, že tohle by mělo ke sportu patřit. Třeba si dávat pozor na lidi, protože nemají ‚čistý trestní rejstřík‘, protože jsou chytří. Já si prostě myslím, že myšlenka bránění lidem v tom, aby dělali něco nečekaného, už nepředstavuje skutečné závodění.“
Pilot vzadu musí dávat pozor, ale Russell se poučí
Odpovědnost za nehodu nese George Russell i podle bývalého šéfa stejnojmenného týmu Eddieho Jordana. Russell měl mít prostě oči na stopkách, když začal dohánět nejzkušenějšího a snad i nejprozíravějšího jezdce ve startovním poli.
„Okamžitě jsem viděl, že to bylo trochu podezřelé,“ uvedl k Alonsovu zpomalování Eddie Jordan v podcastu Formula For Success. „Nezapomínejme však na to, že Alonso si musel bránit pozici. Viděli jsme, co udělal v Brazílii proti Pérezovi. Pérezovi dovolil předjet ho, aby byl na rovince rychlejší. Je to velmi chytrý pilot. Na roštu není mnoho jezdců, kteří by mohli vyzvat Fernanda Alonsa v psychologických hrách. Podle mě převyšuje všechny ostatní.“
„Jen on ví, co se tam stalo. Vypadalo to ale tak, že jeho auto zpomalilo,“ pokračoval šestasedmdesátiletý Ir. „Pokud se to opravdu stalo, pilot za ním musí dávat pozor. On musí ve své mysli zvážit, která alternativa bude nejbezpečnější. Byla to velká nehoda a mohlo to dopadnout strašně, ale George se z toho poučí.“
Podruhé takovou chybu neudělá a zřejmě se z toho poučí i jiní, míní Jordan. „Když se zbytek pole dostane do souboje s Alonsem, všichni se budou mít na pozoru.“
Nekonečné čekání na výsledky musí skončit
Trest pro Fernanda Alonsa však Jordana rozzlobil i z jiného důvodu. Opět jsme byli svědky toho, že konečné výsledky neodpovídaly tomu, v jakém pořadí jezdci dorazili do cíle. Co je horší, finální výsledkovou listinu jsme poznali po téměř čtyřech hodinách.
Eddie Jordan připomněl, že za dob Bernieho Ecclestonea se k tomu přistupovalo jinak. „On zvykl říkat komisařům jedno: ‚Nikdy mi neměňte výsledky půlhodiny nebo hodinu po skončení závodu!‘“
„Není to fér vůči televizím, není to fér vůči nikomu. Všechny to jen mate,“ vysvětluje svůj postoj. „Já si myslím, že pokud něco vyhodnotili jako nesprávné, tak měli udělit ztrátu míst na startu na další velkou cenu. Neberte mu však pozici v tom závodě! Proč by to měli dělat? To je nesmysl.“
„Proboha, Formule 1, dej se dohromady!“ vyzval nakonec. „Výsledky závodu jsou výsledky závodu. Pokud mají padnout tresty, tak ať padnou v budoucnosti.“