Timo Glock to Alonsovi nespolkl: Výhodu hledá v šedých zónách
Fernando Alonso je starý lišák a zná všechny triky, které mu mohou získat alespoň stotinku sekundy k dobru. V Austrálii ho však za jeho manévr v šesté zatáčce potrestali komisaři, jejichž verdikt ho údajně zklamal. Ani bývalý závodník Timo Glock v kokpitu Aston Martinu nevidí žádné neviňátko.
Velká cena Austrálie se skončila ve volném tempu pod fází VSC, způsobenou nehodou George Russella, pod kterou se na čáru podepsal i Fernando Alonso. Svým nečekaně brzkým zpomalením překvapil soupeře vzadu. Mercedes vzápětí vyletěl z trati.
Alonso se před komisaři bránil, že se jen pokusil připravit si lepší výjezd. Prý to jen trochu špatně odhadl, a tak před apexem musel ještě přidat. Komisaři nakonec nezkoumali, jestli to Alonso myslel upřímně a skutečně se svými 20letými zkušenostmi špatně odhadl brzdný bod, nebo chtěl Russella vybrzdit, ale trest potvrdili. Taková jízda byla podle nich nebezpečná.
Expert německé Sky Sports Timo Glock se domnívá, že Alonso velmi dobře věděl, co dělá. „Alonso brzdil velmi brzy a umožnil Russellovi se přiblížit. Alonso to zamýšlel tak, že Russella překvapí, zpomalí ho a pak přidá, aby si vytvořil náskok. Bylo to však tak extrémní, že to Russell vůbec nečekal. Dostal se až příliš blízko a ztratil přítlak.“
„Alonso vystrkuje lokty a pro získání výhody využívá i šedé zóny. On se svými zkušenostmi dobře ví, co je třeba udělat,“ okomentoval Španělovu mentalitu majitel tří pódiových trofejí.
Alonsova reakce byla extrémní, říká jeho bývalá strategička
Na incident se podívala také bývalá hlavní strategička Aston Martinu Bernie Collinsová. Ani jí se nezdálo Alonsovo oficiální vysvětlení brzkého zpomalení. Začít brzdit o 100 metrů dříve totiž nepovažuje za prostou změnu průjezdu zatáčky, ale extrémní odchylku od normálu, kterou pilot za ním nečeká.
„Zpomalil o sto metrů dříve, mírně stlačil brzdu a podřadil. Rozdíl 100 metrů před zatáčkou je ve Formuli 1 obrovský,“ podotýká Bernie Collinsová a všechno staví do kontextu. „Pilotům obvykle mluvíme o desetimetrových rozdílech, pokud se snaží něco vylepšit. Stometrový rozdíl je proto velmi výrazný z hlediska průjezdu zatáčkou, což Russella překvapilo.“
Pokud by si chtěl Alonso připravit lepší výjezd, mohl brzdit o deset či dvacet metrů dříve, rozhodně ne ubírat plyn 100 metrů před svým standardním brzdným bodem. V každém případě Collinsová připomíná, že komisaři potrestali Alonsovo počínání, nikoli to, jak na to měl či neměl reagovat Russell.
„Russell sám řekl, že možná mohl reagovat o něco lépe, ale výsledek to nemění: Russell vypadl,“ konstatuje na závěr. „Samozřejmě, my nemáme k dispozici všechna data jako FIA. Oni velmi jasně dali najevo, že potrestali Alonsovo počínání, nikoli Russellovu následnou reakci.“